سرگیجه در پارکینسون

امتیاز به مقاله post

سرگیجه در پارکینسون موضوعی است که در این مقاله می خواهیم در مورد آن صحبت کنیم. گاهی مبتلایان به پارکینسون زمین خوردن هایی را تجربه می کنند که در توصف آن می گویند که دچار سرگیجه شدم و زمین خورم . عدم تعادل در بیماران پارکینسونی نسبتا شایع است در این مقاله ما خواهیم گفت که چرا عدم تعادل در بیماران پارکینسونی رخ می دهد.

در بیماری پارکینسون علائم مختلف مرتبط با حرکت در فرد ایجاد می شود که معمولاً با گذشت زمان بدتر می شود. این سرگیجه در پارکینسون ممکن است ناشی از عوارض درمان پارکینسون باشد و یا اینکه ناشی از داروهای مصرف شده برای درمان پارکینسون باشد . در این مقاله ما به سرگیجه در پارکینسون از جنبه های مختلف می پردازیم. برای کسب اطلاعات در مورد سایر دلایل ایجاد کننده سرگیجه مقاله با عنوان علت سرگیجه را مطالعه کنید.

سرگیجه در پارکینسون

برخی از افراد مبتلا به بیماری پارکینسون دچار سرگیجه می شوند که می تواند به صورت احساس ضعف یا عدم تعادل باشد. این علائم عدم تعادل و ضعف با پیشرفت بیماری بدتر می شوند و بنابراین می تواند کیفیت زندگی افراد مبتلا به پارکینسون را به طور کامل تحت تاثیر قرار دهد. یکی از موارد جدی زمین خوردن در سالمندان است که می تواند به بستری شدن دائمی در تخت و حتی مرگ منجر شود . بنابراین در این افراد بررسی سیستم تعادلی به منظور پیشگیری از زمین خوردن بسیار حائز اهمیت است.

سرگیجه در پارکینسون

 

علت سرگیجه در بیماری پارکینسون

در این مقاله از مرکز سرگیجه آوای امید چندین دلیل را مورد بحث قرار می دهیم و می گوییم که چرا برخی از افراد مبتلا به پارکینسون دچار سرگیجه می شوند. همانطور که قبلا گفتیم سرگیجه در بیماران پارکینسون ممکن است ناشی از داروها و روش های درمانی مورد استفاده برای این افراد باشد.

بجز این مورد افراد مبتلا به پارکینسون ممکن است مثل سایر افراد به علت مشکلات گوشی و یا سایر بیماری ها سرگیجه و عدم تعادل و زمین خوردن را تجربه کنند. بنابراین در صورتیکه فرد مبتلا به پارکینسون زمین خورد بلافاصله برای رد وجود مشکلات تعادلی می بایست تست سرگیجه انجام شود. برای پیشگیری از زمین خوردن و عوارض احتمالی ان نیز بررسی سیتم تعادل توصیه می شود.

1- داروها

برخی از داروها می توانند به عنوان یک عارضه جانبی باعث سرگیجه شوند. بنیاد پارکینسون داروهای احتمالی که ممکن است باعث سرگیجه در افراد مبتلا به این بیماری شود را فهرست می کند، از جمله:

  • داروهای ضد فشار خون
  • آنتی بیوتیک ها
  • داروهای ضد افسردگی
  • داروهای ضد روان پریشی
  • داروهای مسکن
  • ضد التهاب ها
مقاله خواندنی  علت سرگیجه در بیماری قلبی چیست؟ دلایل تپش قلب و تنگی نفس

برخی از این داروها ممکن است برای درمان بیماری پارکینسون یا عوارض آن ضروری باشند. با این حال، پزشکان ممکن است بتوانند داروها را برای کاهش خطر سرگیجه در افراد مبتلا تنظیم کنند.

 

علت سرگیجه در پارکینسون

2-تحریک عمیق مغز

تحریک عمیق مغز (DBS) یک روش پزشکی است که از تکانه های الکتریکی برای تأثیرگذاری بر نواحی خاص مغز استفاده می کند.افراد مبتلا به بیماری پارکینسون سیگنال‌های الکتریکی را در مناطقی از مغز که حرکت را کنترل می‌کنند، مانند گانگلیون‌های پایه مختل کرده‌اند. متخصصان مراقبت های بهداشتی می توانند از DBS منبع مطمئن برای هدف قرار دادن این مناطق و کاهش علائم بیماری موثر بر حرکت استفاده کنند.برخی از افراد مبتلا به بیماری پارکینسون ممکن است سرگیجه را به عنوان یک عارضه جانبی این روش تجربه کنند.

3-افت فشار خون ارتواستاتیک

افت فشار خون ارتواستاتیک به کاهش ناگهانی فشار خون پس از تغییر وضعیت بدن اشاره دارد. این می تواند باعث سرگیجه و سایر علائم مانند خستگی، ضعف و حالت تهوع شود.

به عنوان مثال، ممکن است فردی هنگام حرکت از حالت نشسته به ایستاده، افت فشار خون ارتواستاتیک را تجربه کند. فشار خون باید به حالت عادی بازگردد، اما افت فشار خون ارتواستاتیک این روند را به تاخیر می اندازد.

حدود یک سوم افرادی که با بیماری پارکینسون زندگی می کنند، افت فشار خون ارتواستاتیک را تجربه می کنند.

افت فشار خون ارتواستاتیک همچنین ممکن است به دلیل داروهای بیماری پارکینسون باشد، مانند:

  • لوودوپا
  • آگونیست های دوپامین
  • مهارکننده های مونوآمین اکسیداز (MAOIs)، نوعی داروی ضد افسردگی

سرگیجه موضعی حمله ای خوش خیم (BPPV)

BPPV جایی است که کریستال ها در گوش جابجا می شوند تا احساس سرگیجه ایجاد کنند. سرگیجه به احساس چرخش یا احساس چرخش محیط اشاره دارد. سرگیجه می تواند باعث احساس سرگیجه شود.

بنیاد پارکینسون نشان می دهد که حدود 11 درصد از افراد مبتلا به بیماری پارکینسون سرگیجه ناشی از BPPV را تجربه می کنند که با افزایش سن شایع تر می شود.

مسائل مربوط به تعادل

مشکلات تعادل یکی از علائم اصلی بیماری پارکینسون است. افراد ممکن است دچار اختلال در تعادل و هماهنگی شوند که می تواند منجر به زمین خوردن شود.

مطالعه‌ای در سال 2021 داده‌های 84 فرد مبتلا به بیماری پارکینسون را بررسی کرد، اما هیچ مشکل عصبی نداشت. آنها ارتباطی بین سرگیجه و کم کاری دهلیزی پیدا کردند که به مشکلات تعادلی ناشی از عملکرد درست گوش داخلی اشاره دارد.

سایر عوامل

بنیاد پارکینسون پیشنهاد می کند که سایر علل سرگیجه می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • حمله ایسکمی گذرا
  • سکته
  • اضطراب
  • سرد
  • آنفولانزا
  • کم آبی بدن
  • بیماری قلبی
  • میگرن
مقاله خواندنی  علت سرگیجه در زنان جوان - دلیل حالت تهوع در زنان و درمان

درمان عدم تعادل در پارکینسون

سرگیجه و عدم تعادل می تواند فعالیت های روزانه را مختل کرده و باعث ناراحتی شود. راه های مختلفی وجود دارد که افراد می توانند سرگیجه و گیجی منگی خود را مدیریت کنند.

در برخی موارد، سرگیجه ممکن است ناشی از داروهایی باشد که افراد برای درمان علائم بیماری پارکینسون خود مصرف می‌کنند. بحث در مورد این عوارض جانبی درمان با یک متخصص مراقبت های بهداشتی ممکن است مفید باشد. آنها می توانند داروی فرد را برای کاهش خطر سرگیجه تنظیم کنند.

در موارد دیگر، برخی از افرادی که به طور مرتب سرگیجه را تجربه می کنند ممکن است از مصرف داروهایی برای کاهش احساس سرگیجه مانند داروهای ضد اضطراب یا داروهای میگرن سود ببرند. با این حال، ممکن است دارو برای بسیاری از افراد مبتلا به بیماری پارکینسون که سرگیجه دارند، غیر ضروری باشد.

اگر سرگیجه به دلیل افت فشار خون ارتواستاتیک باشد، فرد می‌تواند با انجام موارد زیر آن را مدیریت کند:

  • افزایش مصرف مایعات و کاهش نمک
  • پس از دراز کشیدن به آرامی از جای خود بلند شوید
  • با استفاده از باندر شکمی
  • اجتناب از قرار گرفتن در معرض گرما، ایستادن طولانی مدت، الکل و وعده های غذایی پر کربوهیدرات
  • مصرف داروهای تجویزی برای افزایش فشار خون

افراد مبتلا به بیماری پارکینسون که دچار سرگیجه می شوند، می توانند تا زمانی که علائم کاهش یابد، دراز بکشند. برخی از افراد ممکن است از فیزیوتراپی برای سرگیجه سود ببرند.

خلاصه

  • بیماری پارکینسون یک اختلال عصبی است که باعث مشکلات حرکتی می شود. علائم معمولاً با گذشت زمان و با پیشرفت بیماری بدتر می شوند. برخی از افراد مبتلا به بیماری پارکینسون دچار سرگیجه می شوند که باعث می شود فرد احساس ضعف و بی ثباتی کند. همچنین می تواند باعث سرگیجه شود.
  • علل احتمالی زیادی برای سرگیجه در افراد مبتلا به پارکینسون وجود دارد، از جمله عوارض جانبی داروها یا تحریک عمیق مغز. بسیاری از داروها می توانند عوارض جانبی از جمله سرگیجه ایجاد کنند، مانند داروهای ضد افسردگی و داروهای مسکن.
  • برخی از افراد ممکن است از صحبت با یک متخصص مراقبت های بهداشتی در مورد تغییر داروهایی که باعث حملات مکرر سرگیجه می شوند، سود ببرند. فعالیت های دیگر نیز می تواند کمک کننده باشد، مانند فیزیوتراپی.

سرگیجه و زمین خوردن می تواند بر افراد مبتلا به پارکینسون تأثیر بگذارد. ممکن است به دلیل افت فشار خون باشد که با داروی پارکینسون یا خود بیماری مرتبط است.

خطر افتادن نیز می تواند با سفتی عضلات، کاهش تحرک و مشکلات تعادل مرتبط باشد.

راه رفتن و حفظ تعادل در افراد پارکینسونی

افراد مبتلا به پارکینسون بیشتر احتمال دارد مشکلات مربوط به تعادل را تجربه کنند. همچنین ممکن است خشک شدن را تجربه کنید، جایی که پاهای شما به زمین چسبیده است.اگر متوجه مشکلات تعادل و یخ زدگی شدید، به فیزیوتراپیست مراجعه کنید. آنها می توانند به شما در بهبود تحرک کمک کنند.

مقاله خواندنی  علت سرگیجه - با 13 علت سر گیجه آشنا شوید

 

زمانی که در حال راه رفتن هستید، سعی کنید خیلی سریع نپیچید یا درجا نچرخید. حرکت پاهای خود در جهتی که باید بپیچید می تواند کمک کننده باشد.

 

ریتم زمانی که راه می روید می تواند به شما کمک کند گام های بزرگتر و متمرکزتری بردارید. برای مثال، می توانید هر قدم را بشمارید یا به آهنگ خاصی در سر خود راه بروید.

حرکت در بیرون از خانه

  • به کفش های حمایتی راحت فکر کنید. به عنوان مثال، اگر دمپایی می‌پوشید، مطمئن شوید که به خوبی جا می‌شوند و پشتی به آن می‌شود (دمپایی بدون پشت می‌تواند بیفتد).
  • اطمینان حاصل کنید که کف خانه شما صاف است تا بتوانید به راحتی در اطراف حرکت کنید و احتمال اینکه زمین بخورید کمتر است. فرش های گشادی را که ممکن است باعث زمین خوردن شما شود را جابجا کنید.

  • اگر در خانه روی پاهای خود بی ثبات هستید، مجموعه ای از تجهیزات وجود دارد که می تواند به شما کمک کند. به عنوان مثال، ریل های گیره ای به شما چیزی می دهند که در دست بگیرید و خود را با آن ثابت کنید. اینها می توانند در مناطق دشوار مانند دوش، حمام یا جاهایی که پله ها وجود دارد مفید باشند.

فعالیت بدنی

  • فعالیت بدنی بسیار مهم است زیرا می تواند به شما در حفظ انعطاف پذیری، تعادل و وضعیت بدن کمک کند.
  • فعالیت 2.5 ساعت در هفته می تواند به مدیریت علائم پارکینسون کمک کند و تأثیر مثبتی هم از نظر جسمی و هم از نظر ذهنی دارد. چیزی برای همه وجود دارد، بنابراین از صفحه فعالیت بدنی ما دیدن کنید تا چیزی که برای شما مناسب است پیدا کنید.

دارو

اگر مشکلات فشار خون پایین را تجربه کنید، ممکن است منجر به سرگیجه و زمین خوردن شود. اگر این اتفاق افتاد، برای مشاوره با پرستار یا متخصص پارکینسون خود صحبت کنید.

مهم است که داروی پارکینسون خود را به موقع دریافت کنید تا بتواند علائم شما را کنترل کند و خطر افتادن را کاهش دهد.اگر مطمئن نیستید که آیا داروی پارکینسون شما برای کنترل علائم شما خوب عمل می کند یا خیر، با متخصص مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید. تنظیم دارو می تواند مشکلات مربوط به زمین خوردن و سرگیجه را کاهش دهد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *