امتیاز به مقاله post

وزوز گوش و سرگیجه گاهی همزمان و یا در یک بازه زمانی نزدیک به هم اتفاق می افتند . اگر شما تجربه هوهو گوش و سرگیجه را دارید توصیه می کنم این مقاله را تا انتها بخوانید.

وزوز گوش به احساس صدا در گوش یا سر بدون منبع خارجی گفته می شود این صدا ممکن است در یک یا دو گوش و یا در سر احساس شود ومی تواند به صورت صدای سوت، صدای تیز، صدای غرش، هو هو ، خش خش و یا صدای باد باشد. صدایی که هنگام وزوز گوش شنیده می شود  ناشی از صدای خارجی نیست و افراد دیگر معمولا نمی توانند آن را بشنوند. وزوز گوش یک مشکل رایج است. حدود 15 تا 20 درصد افراد را تحت تاثیر قرار می دهد و به ویژه در افراد مسن شایع است.

وزوز گوش معمولاً به دلیل یک بیماری زمینه ای مانند کم شنوایی مرتبط با افزایش سن (پیرگوشی) ، آسیب گوش یا مشکل در سیستم گردش خون ایجاد می شود. برای بسیاری از افراد، وزوز گوش با درمان علت زمینه‌ای یا سایر درمان‌هایی که صدا را کاهش می‌دهند یا پنهان می‌کنند، بهبود می‌یابد و باعث می‌شود وزوز کمتر قابل توجه باشد.

وزوزگوش و سرگیجه

گاهی وزوز گوش و سرگیجه همراه با هم اتفاق می افتند البته لزوما نه همزمان با هم . مثلا گاهی فرد از یک ماه پیش گاهی احساس صدای باد در گوش داشته و بعد صدای باد قطع شده و یا همچنان وجود دارد و اکنون سرگیجه شدید اضافه شده است. در این مقاله از مرکز سرگیجه اوای امید ما تمام علت هایی که باعث ایجاد وزوز گوش و سرگیجه می شوند را توضیح می دهیم

علت وزوز گوش و سرگیجه

چندین بیماری می تواند باعث وزوز گوش و سرگیجه و درد یا فشار در سر شود که برخی از آنها ممکن است جدی باشند. وزوز گوش و سرگیجه هرکدام علت های خاص خود را دارند ولی در این مقاله ما تنها به علت هایی که باعث بروز همزمان این دو می شود میپردازیم .

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تمام علت های سرگیجه و گیجی منگی مقاله ای با عنوان علت سرگیجه در همین سایت را مطالعه کنید.

ابتدا تاکید می کنیم اگر این علائم  را شدید یا به صورت مداوم تجربه می کنید، می بایست به پزشک مراجعه کنید. وزوز گوش و سرگیجه رابطه مشخصی دارند. هر دو بیماری از وجود بیماری در گوش داخلی منشا می گیرند. در این مقاله ما به بررسی دلایل احتمالی وزوز گوش و سرگیجه می پردازیم.

سرگیجه و صدای زنگ در گوش که در فعالیت های روزانه شما اختلال ایجاد می کند با اصطلاحات پزشکی سرگیجه و وزوز گوش نیز شناخته می شود. این علائم می تواند کار کردن، آرامش و حتی خواب را سخت کند. وزوز گوش و سرگیجه گاهی اوقات می تواند نشانه ای از مسائل جزئی مانند عفونت باشند . اما زمانی که این علائم شدید هستند یا از بین نخواهند رفت، ممکن است به مراقبت فوری پزشکی نیاز داشته باشند.

مقاله خواندنی  حملات اضطرابی و سرگیجه - ارتباط استرس و عدم تعادل چیست

در این مقاله از مرکز سرگیجه آوای امید 4 علت احتمالی وزوز گوش و سرگیجه و فشار در سر را به شما خواهیم گفت و در مورد روش رفع آن توضیحاتی خواهیم داد.

قبل از ادامه توضیحات دوباره متذکر می شویم که در صورت بروز وزوز گوش و سرگیجه به صورت ناگهانی هرچه سریعتر به پزشک مراجعه کنید.

در صورت مشاهده علائم زیر به اورژانس مراجعه کنید

  • احساس ضعف یا از دست دادن هوشیاری
  • درد قفسه سینه
  • تنگی نفس
  • تغییر ناگهانی در بینایی یا شنوایی
  • بینی خونین
  • سرگیجه که با گذشت زمان بدتر می شود یا برای چندین ساعت ادامه می یابد
  • سردردی که بیش از یک روز طول می کشد و به مسکن های بدون نسخه (OTC) پاسخ نمی دهد.
  • سوزن سوزن شدن یا بی حسی در اندام ها، به خصوص فقط در یک طرف
  • ضعف در یک طرف صورت یا بدن شما
  • لکنت زبان
  • از دست دادن بینایی در یک چشم
  • قادر به ایستادن یا راه رفتن نیست

صدای هوهو در گوش و سرگیجه

در ادامه توضیحاتی در مورد بیماریهایی که باعث ایجاد صدای هوهو در گوش و سرگیجه می شوند داده می شود.

1.بیماری منییر

یکی از شایعترین بیماری هایی  که باعث وزوز گوش و سرگیجه می شود، بیماری منییراست. بیماری منییر نتیجه تغییرات مایع در گوش داخلی است.برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بیماری منییر مقاله فشار گوش داخلی در همین سایت را مطالعه کنید.

در گوش داخلی که بخش شنوایی و تعادل در آن قرار دارد مایعی وجود دارد که تغییر در ماهیت و میزان و فشار این مایع می تواند باعث ایجاد علائم شنوایی و تعادلی شود . بنابراین در بیماری منییر فرد ممکن است یک یا هر سه علامت کم شنوایی، سرگیجه های شدید و وزوز گوش را داشته باشد.

وزوز گوش در این بیماری معمولا مانند وزوز معمولی که سوت کشیدن است نیست و بیشتر به صورت صدای غرشی ، صدای آب، صدای باد و هوهو کردن است. این نوع وزوز دائمی نیست و گاهی وجود دارد و گاهی نیست البته اگر بیماری خیلی پیشرفت کند ممکن است این وزوز دائمی شود .

سرگیجه در این بیماری معمولا بسیار شدید و چرخشی است و در همه پوزیشن های سر دیده می شود .بنابراین می توان گفت این بیماری باعث هوهو کردن گوش و سرگیجه شدید می شود که با حالت تهوع و استفراغ نیز همراه است.

درمانهای خانگی صدای گوش و سرگیجه ناشی از منییر

استراحت و مدیریت استرس می تواند به  کاهش علائم بیماری منییر کمک کند. همچنین کاهش مصرف نمک و شکر و کافئین برای بهبود علائم توصیه می شود.

مقاله خواندنی  سرگیجه مداوم - احساس گیجی منگی دائمی

درمان پزشکی

بیماری منییر جزو مواردی است که در صورت شک به وجود ان باید تست های تشخیصی سرگیجه به طور کامل انجام شود در مان این بیماری شامل یک درمان چند وجهی است که عبارتست از دارو درمانی، توانبخشی سرگیجه و رژیم غذایی.

2.لابیرنتیت:

لابیرنتیت التهاب بخشی از گوش داخلی به نام لابیرنت است. عصب هشتم جمجمه ای (عصب دهلیزی) نیز ممکن است ملتهب باشد. التهاب این بخش باعث احساس چرخش سرگیجه، کاهش شنوایی و وزوز گوش می شود. در بیشتر افراد، این علائم به مرور زمان از بین می روند. این یک وضعیت رایج نیست. اغلب فقط یک گوش را درگیر می کند.

وزوز و سرگیجه در این بیماری در فازهای اولیه بسیار شدید است . وزوز معمولا مانند صدای سوت ممتد یا زنگ است. این بیماری جزو موارد اورژانس حساب می شود و در صورت بروز این علائم باید به اورزانس مراجعه کنید.

علائم لابیرنتیت چیست؟

علائم لابیرنتیت ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • احساس چرخش (سرگیجه)
  • گیجی منگی
  • عدم تعادل هنگام راه رفتن
  • تهوع و استفراغ
  • عدم توانایی در تمرکز
  • دوره های حرکات غیرقابل کنترل چشم به جلو و عقب (نیستاگموس)
  • احساس کم شنوایی
  • صدای زنگ یا وزوزگوش

3.عفونت گوش میانی:

عفونت گوش میانی نیز یکی از عواملی است که می تواند باعث ایجاد وزوز گوش و سرگیجه شود .عفونت گوش میانی که در اصطلاح تخصصی اوتیت مدیا نایده می شود باعث التهاب (قرمزی و تورم) و تجمع مایع در پشت پرده گوش می شود.هر کسی ممکن است به عفونت گوش میانی مبتلا شود، اما این عفونت در کودکان خردسال شایع‌تر است.

علائم اصلی عفونت گوش میانی عبارتند از:

  • گوش درد
  • درجه حرارت بالا (تب)
  • احساس کسالت و بیحالی
  • کمبود انرژی
  • کم شنوایی خفیف – اگر گوش میانی با مایع پر شود
  • در موارد شدید و مزمن سرگیجه

در برخی موارد ممکن است سوراخی در پرده گوش ایجاد شود (پرده گوش سوراخ شده) و چرک از گوش خارج شود. گوش درد که ناشی از تجمع مایعی است که پرده گوش را کشیده است، سپس برطرف می شود.

4.نوروم آکوستیک

تصور تومور می تواند ترسناک باشد، اما همه تومورها سرطانی نیستند. نوروم آکوستیک یک تومور خوش خیم در مغز در منطقعه عصب شنوایی و تعادل است. در حالی که نوروم آکوستیک معمولاً بی ضرر است، می تواند رشد کند و بر اعصاب مهم فشار وارد کند. نوروم اکوستیک می تواند باعث ایجاد وزوز گوش و سرگیجه شود و عاملی برای صدای گوش و سرگیجه است.

در این بیماری فالو آپ و انجام  MRI های دوره ای  مهم است تا  این اطمینان حاصل شود که تومور به اندازه بزرگی که می تواند فعالیت عصبی و عملکرد مغز را مختل کند، رشد نکرده است.

مقاله خواندنی  علت حالت تهوع و سرگیجه بعد از حمام

تشخیص علت وزوز گوش و سرگیجه

وزوز گوش و سرگیجه هرکدام به تنهایی علت هایی دارند که در مقالات مختلف به آن پرداخته شده است اما ممکن است این دو همزمان با هم رخ دهند که در این صورت علت معمولا به بیماری های گوش مربوط می شود که در مورد آن توضیح داده شد . اما برای تشخیص علت بروز وزوزگوش و سرگیجه باید مجموعه تست هایی انجام شود که شامل تست سرگیجه و تست وزوز گوش است این تست ها در مرکز سرگیجه آوای امید به صورت کامل و با استفاده از پیشرفته ترین دستگاهها انجام می شود این تست ها عبارتند از

1-تست های پایه شنوایی

2-تست تمپانومتری

3-تست ارزیابی وزوز شامل تعیین فرکانس و بلندی وزوز گوش

4-تست سرگیجه VNG

5-تست ECOG

6-تست کالریک

7- مانور تشخیصی

8–تست ABR

9-تست OAE

10 در صورت نیاز MRI

این تست ها به ما کمک می کند تا علت شناسایی و پروسه درمان برنامه ریزی شود.

درمان وزوز گوش و سرگیجه

درمان وزوز گوش و سرگیجه به عامل ایجاد کننده آن بستگی دارد . مثلا در صورتی که بیماری منییر عامل ایجاد وزوز گوش و سرگیجه باشد با درمان و کنترل فشار مایع گوش داخلی این حالت نیز برطرف می شود . درمان معمولا از نوع دارویی است که توسط متخصص گوش و حلق و بینی تجویز می شود . رزیم غذایی نیز در کنار دارو برای کنترل علائم توسط متخصص شنوایی و سرگیجه توصیه می شود . در صورتی که زمان طولانی از شروع وزوز گوش و سرگیجه گذشته باشد ممکن است به انجام توانبخشی نیز نیاز باشد. در هر صورت بروز وزوز گوش و سرگیجه به صورت همزمان و یا در یک دوره خاص نزدیک به هم موردی است که باید به صورت جدی پیگیری و درمان شود . به این منظور هرچه سریعتر به مرکز سرگیجه آوای امید مراجعه کنید تا مشکل شناسایی و کنترل شود.

گاهی اوقات علت سرگیجه و وزوز گوش متفاوت است و فقط تصادفا همزمان با هم اتفاق افتاده اند که در این صورت درمان سرگیجه و درمان وزوز گوش جدا از یکدیگر باید انجام شود.

خلاصه مقاله:

وزوز گوش و سرگیجه هرکدام علت های متفاوتی دارند ولی زمانی که همزمان با هم اتفاق می افتند معمولا به دلیل مشکلات گوش است که باید برای درمان ان هرچه سریعتر اقدام کرد. اگر شما وزوز گوش و سرگیجه را همزمان تجربه می کنید مراحل زیر را باید طی کنید

1-مراجعه به مرکز شنوایی و سرگیجه برای شناسایی علت

2-انجام تست های تخصصی وزوز گوش

3-انجام تست های تخصصی سرگیجه

4-آغاز پروسه درمان

4-پیگیری و فالوآپ

 

برای مشاوره جهت انجام تست های سرگیجه و وزوز گوش با ما تماس بگیرید

02144005315

09194707047

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *