فشار خون بالا و سرگیجه

امتیاز به مقاله post

وقتی فردی دچار سرگیجه می شود یکی از سوالاتی که به ذهن او خطور می کند اینست که ارتباط بین فشار خون بالا و سرگیجه چیست ؟ آیا سرگیجه می تواند نشانه فشار خون بالا باشد و اینکه بین فشار خون بالا و سرگیجه چه رابطه ای وجود دارد . آیا فشار خون بالا علت سرگیجه است؟

فشار خون بالا یا هایپرتنشن اغلب بدون علائم همراه است به همین دلیل آن را “قاتل خاموش” می نامند زیرا بسیاری از افراد بدون اینکه با هیچ علامتی روبرو شوند از آن رنج می برند.

با این حال، فقط به این دلیل که فشار خون بالا اغلب بدون علامت است، به این معنی نیست که بی ضرر است. در واقع، فشار خون بالا کنترل نشده باعث آسیب به شریان‌های شما، به‌ویژه شریان‌ها در کلیه‌ها و چشم‌ها می‌شود. فشار خون بالا همچنین یک عامل خطر برای سکته مغزی، حمله قلبی و سایر مشکلات قلبی عروقی است.

فشار خون بالا و سرگیجه

فشار خون بالا و سرگیجه

پاسخ این سوال که بین فشار خون بالا و سرگیجه چه ارتباطی وجود دارد و آیا سرگیجه می تواند نشانه فشار خون بالا باشد پاسخ بله است. یکی از علامت های افزایش فشار خون می تواند سرگیجه یا احساس گیجی و منگی باشد که در ادامه به آن می پردازیم .

سرگیجه و احساس عدم تعادل کمی از علائم هشدار دهنده اولیه سکته مغزی ناشی از فشار خون بالا است. این علائم به دلیل کمبود اکسیژن رسانی به مغز رخ می دهد. اگر سرگیجه مربوط به ایستادن خیلی سریع یا تماشای یک ویدیوی سریع است، احتمالاً جای نگرانی نیست. با این حال، اگر سرگیجه برای مدت طولانی از بین نرفت، با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید.

سرگیجه که در کنار فشار خون بالا ظاهر می شود، یک علامت جدی است که می تواند نشانه ای از یک اورژانس پزشکی مانند حمله قلبی یا سکته باشد. در صورت اورژانس پزشکی، با خدمات اورژانس محلی خود تماس بگیرید.

این مقاله به بررسی این موضوع می پردازد که چرا ممکن است با فشار خون بالا دچار سرگیجه شوید، چه کسانی بیشتر در معرض خطر هستند و چه کاری می توانید برای مدیریت این علامت انجام دهید.

سرگیجه ناشی از فشار خون چقدر شایع است؟

اطلاعات زیادی در مورد تعداد افرادی که فشار خون بالا دارند سرگیجه را به عنوان یک علامت تجربه نمی کنند، وجود ندارد، اما حدود 60 درصد از افراد تا سن 60 سالگی فشار خون بالا دارند. حدود یک سوم افراد هیچ علامتی از این وضعیت ندارند. سرگیجه می تواند به عنوان یک علامت فشار خون بالا ظاهر شود، اما اغلب با عوارض شدید فشار خون کنترل نشده، مانند حمله قلبی یا سکته مغزی مرتبط است.همچنین ممکن است در نتیجه فشار خون پایین یا اگر فشار خون شما از طریق داروهای ضد فشار خون خیلی سریع کاهش یابد، دچار سرگیجه شوید.یک پزشک می تواند شما را از طریق مدیریت فشار خون راهنمایی کند تا سعی کنید فشار خون خود را کاهش دهید تا از سبکی سر جلوگیری کنید.

آیا سرگیجه می تواند از علائم فشار خون ریوی باشد؟

سرگیجه می‌تواند همراه با فشار خون بالا در مراحل پیشرفته‌تر ظاهر شود، اما همچنین می‌تواند نشانه‌ای از نوع خاصی از فشار خون بالا به نام “فشار خون ریوی” باشد.فشار خون ریوی وضعیتی است که در آن افزایش فشار روی رگ های خونی در یک مکان بسیار خاص رخ می دهد: ریه های شما.

مقاله خواندنی  حملات اضطرابی و سرگیجه - ارتباط استرس و عدم تعادل چیست

از آنجایی که فشار خون ریوی باعث می شود قلب شما برای پمپاژ خون از طریق عروق باریک و رسیدن اکسیژن به ریه ها سخت تر کار کند، علائمی مانند تنگی نفس و سرگیجه در افراد مبتلا به این بیماری رایج است.به طور کلی، فشار خون ریوی کمتر از سایر اشکال فشار خون بالا شایع است و تنها حدود 1٪ از جمعیت جهان را تحت تاثیر قرار می دهد.

آیا افراد مسن در اثر فشار خون بیشتر دچار سرگیجه می شوند؟

میزان فشار خون بالا با افزایش سن افزایش می یابد. حدود 27٪ از افراد کمتر از 60 سال دارای فشار خون هستند، اما این تعداد پس از 60 سال به 60٪ منبع مورد اعتماد افزایش می یابد و 75٪ منبع مورد اعتماد افراد بالای 80 سال را تحت تأثیر قرار می دهد.

با افزایش فشار خون – و هر چه مدت طولانی‌تر به خوبی کنترل نشود – احتمال بروز عوارض و علائم مانند سرگیجه بیشتر می‌شود.

علاوه بر این، مطالعات نشان داده اند که سایر مشکلات پزشکی و افزایش تدریجی ضعف در افراد مسن ممکن است علائمی مانند سرگیجه را بارزتر کند.

افراد مسن نیز ممکن است در معرض خطر بالای تجربه عوارض جانبی داروها یا تداخلات بین چند دارو باشند که می تواند منجر به سرگیجه و زمین خوردن شود. این خطر به ویژه زمانی صادق است که دیورتیک ها، که اغلب برای کمک به کنترل فشار خون بالا استفاده می شوند، در ترکیب داروها گنجانده شوند.

آیا استرس می تواند باعث فشار خون و سرگیجه شود؟

سرگیجه می تواند با فشار خون بالا ظاهر شود، اما همچنین می تواند یک علامت مستقل از استرس و اضطراب باشد. استرس همچنین می تواند هر مشکلی را که با فشار خون دارید بدتر کند.

از آنجایی که سرگیجه به طور جداگانه با فشار خون بالا و استرس مرتبط است، اثرات ترکیبی این دو وضعیت می تواند خطر سرگیجه را افزایش دهد.

کاهش استرس اغلب بخش مهمی از برنامه کلی است که می توانید با یک تیم مراقبت های بهداشتی برای درمان فشار خون بالا ایجاد کنید . برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ارتباط بین استرس و سرگیجه مقاله با عنوان حملات اضطرابی و سرگیجه در همین سایت را مطالعه کنید.

سریعترین راه برای درمان سرگیجه ناشی از فشار خون بالا چیست؟

در صورت سرگیجه اولین کاری که ممکن است بخواهید انجام دهید این است که بنشینید یا دراز بکشید. بلند شدن از پاها و رفتن به یک مکان امن به شما کمک می کند از سقوط یا سایر عواقب سرگیجه جلوگیری کنید.اگر می دانید فشار خون بالا دارید، بررسی فشار خون ممکن است قدم بعدی باشد. افرادی که فشار خون بالا دارند معمولا با ترکیبی از داروها و تغییرات سبک زندگی درمان می شوند، بنابراین ممکن است بخواهید سوالات زیر را در نظر بگیرید:

  • آیا داروهای فشار خونم را طبق دستور مصرف کردم؟
  • چه اتفاقی باعث سرگیجه من شد؟
  • آیا وقتی سرگیجه گرفتم از حالت نشسته به ایستاده رفتم؟
مقاله خواندنی  سرگیجه مداوم - احساس گیجی منگی دائمی

این سوالات می تواند در بحث با یک متخصص مراقبت های بهداشتی یا متخصصان اورژانس برای یافتن درمان مناسب شما کمک کند. کاهش سریع فشار خون می تواند باعث افزایش سرگیجه شود، بنابراین فشار خون خطرناک به تدریج درمان می شود.

اگر سرگیجه مداوم را تجربه می کنید و در حال حاضر تحت درمان برای فشار خون بالا هستید، یک تیم مراقبت های بهداشتی می خواهند بدانند چه داروهایی مصرف می کنید و چه زمانی آخرین دوز خود را مصرف کرده اید. سرگیجه با درمان فشار خون می‌تواند نشانه‌ای از این باشد که پزشک باید داروها یا دوز شما را تنظیم کند.

سعی نکنید رژیم درمانی فشار خون خود را بدون صحبت با یک تیم مراقبت بهداشتی، تغییر دهید.

سایر داروها و درمان ها

همچنین ممکن است دلایل دیگری غیر از فشار خون بالا برای سرگیجه شما وجود داشته باشد.

اگر در کنار درمان فشار خون بالا، مشکلات مداوم سرگیجه را تجربه می کنید، پزشک ممکن است علل احتمالی دیگر را نیز بررسی کند. برخی دیگر از علل شایع سرگیجه می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • اختلال تعادل
  • اختلالات گوش داخلی
  • میگرن
  • قند خون پایین
  • کم آبی بدن

اگر سرگیجه شما نتیجه یکی از این شرایط باشد، باید بر اساس علت خاص، جدا از فشار خون بالا درمان شود. به عنوان مثال، سرگیجه به طور متفاوتی نسبت به قند خون پایین درمان می شود، و هیچ یک از این مسائل استراتژی های درمانی فشار خون را ندارند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد همه دلایل ایجاد سرگیجه مقاله با عنوان علت سرگیجه در همین سایت را مطالعه کنید.

در مورد درمان های خاص برای علائم فردی و سابقه پزشکی خود با پزشک مشورت کنید. درمان فشار خون بالا و سرگیجه ممکن است به یک رویکرد پیچیده نیاز داشته باشد.

بجز ارتباط بین فشار خون بالا و سرگیجه بین فشار خون بالا و سردرد نیز ارتباط وجود دارد . برخی از افراد مبتلا به فشار خون بالا ممکن است سردردهای خفیف و مزمن و آنچه به نام مه مغزی شناخته می شود را تجربه کنند. این وضعیتی است که زمانی رخ می دهد که اکسیژن رسانی به مغز ضعیف یا مسدود شده باشد و باعث ایجاد حس فراموشی، مشکل در یادگیری، حافظه و درک شود. اگر فشار خون بالا برای مدت طولانی شناسایی نشود، سلامت کلی مغز ممکن است به خطر بیفتد و خطر ابتلا به زوال عقل و بیماری آلزایمر را افزایش دهد.اگر مکرر دچار سردردهای شدید یا مه شدید مغزی شده اید، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید.

افزایش فشار خون می تواند بر بینایی نیز تاثیر بگذارد .رگ های خونی ریز و ظریف خون را به چشم ها منتقل می کنند. فشار خون بالا در دراز مدت می تواند جریان خون را منقبض کند و به رگ های خونی آسیب برساند. ممکن است مایع در زیر شبکیه جمع شود و باعث شود تمرکز اشیا را از دست بدهید. این بلوک ها می توانند باعث اعوجاج بینایی و حتی از دست دادن کامل بینایی شوند. اگر تاری دید یا تورم قابل توجه در چشمان خود دارید، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

مقاله خواندنی  آپنه تنفسی و سرگیجه - رابطه آپنه با سرگیجه صبحگاهی

میزان فشار خون

باوت جه به ارتباط بین فشار خون بالا و سرگیجه بهتر است در مورد اندازه فشار خون بالا بدانیم . عدد اندازه فشار بالاتر از 140/90 است. اندازه گیری فشار خون از دو عدد تشکیل شده است. عدد بالایی فشار خون سیستولیک و عدد پایینی فشار خون دیاستولیک شما است. به طور کلی، فشار خون نرمال بیش از 120 روی 80 و کمتر از 140 روی 90 در نظر گرفته شد.

با این حال، در سال 2017، سازمان‌های بزرگ سلامت قلب در سراسر جهان به اتفاق آرا تصمیم گرفتند که سطح فشار خون (BP) را برای تشخیص فشار خون بالا از آستانه قدیمی‌تر 140/90 میلی‌متر جیوه (زیر 65 سال) و 150/80 میلی‌متر جیوه کاهش دهند. بالای 65 سال) تا 80/130 میلی متر جیوه و بالاتر برای همه بزرگسالان. بر اساس این معیار جدید، اگر اعداد شما بیش از 130/80 میلی‌متر جیوه است، باید فوراً با پزشک مشورت کنید یا راه‌هایی برای کاهش فشار خون خود بیابید.

مهم است که فشار خون خود را کنترل کنید، به خصوص زمانی که زندگی ناسالمی دارید یا سابقه خانوادگی فشار خون دارید. شما می توانید به راحتی از داروخانه و داروخانه محلی خود یک دستگاه سنجش فشار خون خریداری کنید تا فشار خون خود را کنترل کنید. فشار خون شما به طور مداوم تغییر می کند تا با سطح فعالیت بدن، هیدراتاسیون، خواب، مصرف غذا و سایر عوامل سازگار شود. برای اینکه بتوانید یک اندازه گیری دقیق داشته باشید، ممکن است لازم باشد در طول زمان چندین بار فشار خون خود را اندازه گیری کنید.زمانی را انتخاب کنید که آرام و هیدراته باشید و آزمایش را به صورت هفتگی یا ماهانه در شرایط یکسان تکرار کنید. تاریخ‌ها و قرائت‌ها را یادداشت کنید تا بتوانید در ویزیت بعدی دکتر خود آنها را با خود ببرید.

در حالی که ورزش و تغذیه سالم به کاهش فشار خون کمک زیادی می کند، برخی از عوامل خطر وجود دارد که ممکن است نتوانید آنها را تغییر دهید.

ژنتیک عامل مهمی در سلامت قلب شما است و فشار خون می تواند ارثی باشد. اگر می‌دانید که خانواده نزدیک خود (والدین، پدربزرگ، مادربزرگ و خواهر و برادر) فشار خون بالا دارند یا قبل از 45 سالگی دچار حمله قلبی شده‌اند، باید مراجعه به پزشک را در اولویت قرار دهید.درک سابقه خانوادگی برای تشخیص علت فشار خون بالا مهم است، ارزیابی بیشتر اینکه آیا این فشار خون ژنتیکی است، عادات غذایی نامناسب یا عدم تکرار ورزش در طول نسل ها نیز ضروری است.

حتی اگر سابقه خانوادگی فشار خون بالا دارید، به این معنی نیست که نمی توانید اقداماتی برای جلوگیری از یک حمله قلبی دیگر در خانواده انجام دهید. تشخیص فشار خون بالا چالش برانگیز است، اما با خواندن منظم فشار خون، می توانید به راحتی آن را پیگیری کنید.

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *