حالت تهوع و سرگیجه بعد از حمام

امتیاز به مقاله post

یکی از مواردی که افراد در جستجوی آن هستند علت حالت تهوع و سرگیجه بعد از حمام است. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض گرما یا بخار می تواند طیف وسیعی از علائم را ایجاد کند که یکی از این علائم حالت تهوع و سرگیجه است. اگر در حین یا بعد از دوش آب گرم دچار سرگیجه می شوید این مقاله ا تا انتها بخوانید.

سرگیجه احساسی است که به علت های مختلفی می تواند ایجاد شود . سرگیجه به طور کلی شامل سرگیجه چرخشی و گیجی منگی یا عدم تعادل است . علت های سرگیجه چرخشی که سرگیجه واقعی است معمولا مکلات و بیماری های گوش است ولی گیجی و منگی به علت های مختلفی می تواند ایجاد شود از علت های بسیار اساسی مانند سرگیجه در بیماری قلبی باشد تا موارد کم اهمیت تر مانند سرگیجه بعد از خوردن غذا ، و سرگیجه بعد از قهوه. یکی از مواردی هم که بعضی از افراد حالت تهوع و سرگیجه را گزارش کرده اند حالت تهوع و سرگیجه بعد از حمام است.

سرگیجه بعد از حمام

علت حالت تهوع و سرگیجه بعد از حمام

دوش آب گرم، سونا، جکوزی و حتی حمام آب گرم می تواند آرامش بخش باشد. اما اگر متوجه شدید که در اثر آب داغ و بخار دچار سرگیجه می شوید، باید اقدامات احتیاطی را انجام دهید.

گرما می تواند به طرق مختلف بر ما تأثیر بگذارد. کمی گرمای ملایم می تواند مفید باشد، اما گرمای بسیار زیاد می تواند خطرناک باشد – به خصوص اگر شرایط پزشکی زمینه ای خاصی دارید.

این مقاله به بررسی این موضوع می پردازد که چه کسانی در دوش آب گرم بیشتر دچار سرگیجه می شوند، چه چیزی باعث آن می شود و برای مدیریت آن چه کاری می توانید انجام دهید.

چرا دوش آب گرم باعث سرگیجه یا حالت تهوع می شود؟

حمام آب گرم یا نشستن در یک سونا ملایم می تواند برای سلامت قلب و سیستم گردش خون شما مفید باشد. گرما باعث گشاد شدن رگ‌های خونی می‌شود و به خون اجازه می‌دهد آزادانه‌تر و راحت‌تر در سراسر بدن شما جریان یابد.اما افرادی که مشکلات زمینه ای قلبی، عصبی یا گردش خون دارند، اگر آب خیلی داغ شود، می توانند علائم نگران کننده ای مانند سرگیجه را تجربه کنند.

مقاله خواندنی  زندگی با سرگیجه

قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض آب و بخار – چه در حمام، دوش، سونا یا جکوزی – که بیش از حد گرم است، می‌تواند نحوه عملکرد بدن شما را تغییر دهد، و مزیت‌های حاصل از آب گرم درمانی را از بین ببرد.

سرگیجه زیر دوش

یک مطالعه نشان داد که آب داغ ضربان قلب را 32 درصد افزایش می دهد و میزان خونی که قلب شما با هر ضربان پمپاژ می کند تا 44 درصد افزایش می دهد.

این اعداد ممکن است خوب به نظر برسند، اما اگر شرایطی دارید که بدن شما قادر به تحمل تغییرات بزرگ در ضربان قلب یا فشار خون نیست، ممکن است دچار سرگیجه یا حتی از دست دادن هوشیاری شوید.

گرما همچنین می تواند بر سیستم عصبی تأثیر بگذارد و باعث تغییراتی شود که در آن بخشی از سیستم عصبی که عملکردهای مختلف را کنترل می کند. این جابجایی می‌تواند منجر به ارتباط نادرست در جایی در سیستم عصبی گسترده شما شود و اختلالات در سیستم عصبی شما می‌تواند این روند را پیچیده‌تر کند.

افراد مبتلا به اختلال عملکرد سیستم خودکار باید از دمای اطراف خود آگاه باشند.

از آنجایی که سیستم عصبی خودمختار به تنظیم دمای بدن کمک می کند، اختلال در عملکرد سیستم عصبی خودمختار می تواند به سرعت منجر به تغییرات خطرناک در دمای بدن شود.

حالت تهوع در حمام

اگر زیر دوش غش کنید چه اتفاقی می افتد؟

اگر مشکل قلب یا گردش خون یا بیماری دیگری مانند دیس اتونومی دارید، ممکن است به دلیل گشاد شدن رگ های خونی خود که باعث کاهش فشار خون در کنار افزایش ضربان قلب می شود دچار سرگیجه شوید.

اگر به مکان خنک‌تری نروید، این سرگیجه می‌تواند به یک رویداد سنکوپال یا غش تبدیل شود. خطرات زیادی در ارتباط با زمین خوردن به خصوص هنگام دوش گرفتن وجود دارد. صابون، آب و شیرآلات همگی خطرات بیشتری را به همراه دارند.

اگر در حین دوش آب گرم مستعد سرگیجه هستید، نصب میله تعادلی یا صندلی می تواند به شما کمک کند تا قبل از بیهوش شدن، ثبات داشته باشید.

مقاله خواندنی  درمان وزوز گوش و سرگیجه

پیشگیری از حالت تهوع و سرگیجه در هنگام دوش گرفتن

اگر می دانید در حین دوش آب گرم دچار سرگیجه می شوید، می توانید اقداماتی را برای جلوگیری از سرگیجه انجام دهید. پیش از آن می توانید مقاله زندگی با سرگیجه را نیز مطالعه کنید.

  • اگر دچار اختلال عملکرد سیستم اتونومیک هستید، مدیریت وضعیت خود با مواردی مانند افزایش مصرف مایعات و نمک می تواند کمک کننده باشد. با کم آبی یا خسته وارد دوش آب گرم نشوید، زیرا ممکن است خطر شما را بیشتر افزایش دهد.
  • اگر مشکل قلبی عروقی شناخته شده ای دارید، حتماً برنامه درمانی را که با متخصص مراقبت های بهداشتی خود تهیه شده است دنبال کنید. در مورد هر فعالیتی که باید اجتناب کنید، از جمله دوش آب گرم، سونا، جکوزی و موارد دیگر صحبت کنید.

پیشگیری از حالت تهوع زیر دوش

اگر در اثر دوش گرفتن دچار سرگیجه شدید می توانید این مراحل را امتحان کنید:

اقدامات لازم برای کنترل محیط و به حداقل رساندن خطرات در هنگام سقوط برای افرادی که در طول دوش آب گرم دچار سرگیجه می شوند، کلیدی است. در زیر مراحلی وجود دارد که می‌توانید برای ایمن کردن دوش‌های گرم یا گرم خود تا حد امکان انجام دهید. زمین خورد در سالمندان موضوع بسیار مهمی است که می بایست بسیار مورد توجه قرار گیرد.

  • قبل از دوش گرفتن یک لیوان آب بنوشید.
  • برای جلوگیری از وسوسه شدن برای افرایش دمای آب، برای آبگرمکن خود یک محدودیت دما تعیین کنید.
  • یک میله چنگال را در حمام نصب کنید تا خود را ثابت نگه دارید.
  • یک صندلی دوش داخل دوش خود یا درست در کنار آن اضافه کنید تا در صورت سرگیجه، مکانی سریع برای تسکین پیدا کنید.
  • برای جلوگیری از افتادن در صورت سرگیجه و از دست دادن تعادل خود از یک تشک ضد لغزش در حمام خود استفاده کنید.
  • اگر سابقه غش بعد از سرگیجه دارید، در حمام، ضربه گیر یا بالشتک را در اطراف شیرها و سایر وسایل خود اضافه کنید.
  • یک دستگاه هشدار پزشکی را در نزدیکی و در دسترس نگه دارید تا در صورت سرگیجه یا غش در زیر دوش گرفتن و نیاز به کمک دیگران را مطلع کنید.
  • در حین دوش گرفتن، اگر پنجره ای دارید، در حمام خود پنجره باز کنید.
  • اگر بجز در هنگام دوش گرفتن سابقه سرگیجه دارید در خمام احتیاط های لازم را به شدت رعایت کنید و با انجام تست سرگیجه ، علت سرگیجه را شناسایی و درمان های لازم را انجام دهید.
مقاله خواندنی  حملات اضطرابی و سرگیجه - ارتباط استرس و عدم تعادل چیست

پیشگیری از سرگیجه در حمام

داروها می توانند باعث ایجاد سرگیجه هنگام حمام شوند

سرگیجه یا سبکی سر یکی از عوارض جانبی بسیاری از داروها است. دیورتیک ها، آنتی هیستامین ها، آرام بخش ها یا داروهایی که ضربان قلب و فشار خون شما را کاهش می دهند، همگی می توانند این اثر را داشته باشند – اما موارد دیگری نیز وجود دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد داروهای ایجاد کننده سرگیجه ،مقاله ای با عنوان داروهای ایجاد کننده سرگیجه در همین سایت را مطالعه کنید.

اگر بعد از شروع یک داروی جدید متوجه شدید که در دوش گرفتن دچار سرگیجه می شوید، با پزشکی که دارو را تجویز کرده است صحبت کنید. بدون مشورت با پزشک خود، مصرف هیچ گونه داروی تجویزی را قطع نکنید، و بحث در مورد عوارض جانبی و هرگونه تغییری که در سلامت کلی خود بعد از شروع یک داروی جدید مشاهده می کنید مهم است.

خلاصه

سرگیجه هنگام دوش گرفتن ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد زیرا بخار گرم رگ های خونی شما را گشاد می کند و فشار خون شما را کاهش می دهد.

برای اکثر مردم، دوش آب گرم ممکن است آرام بخش باشد و به کاهش فشار خون کمک کند. اما برای افراد مبتلا به بیماری های قلبی یا اختلال عملکرد سیستم عصبی خودمختار، واکنش می تواند شدیدتر باشد.

سرگیجه می تواند منجر به غش شود – به خصوص در جایی که صابون، آب و سطوح لغزنده درگیر هستند. اگر متوجه شدید که هنگام دوش گرفتن دچار سرگیجه می شوید، سعی کنید دما را پایین بیاورید، بنشینید و اقدامات دیگری را برای حفظ امنیت خود انجام دهید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *