عدم تعادل

امتیاز به مقاله post

زمین خوردن و شکستگی در سالمندان معضل بسیار مهمی است که سالمندان زیادی را سالانه درگیر و کیفیت زندگی آن ها را برای همیشه مختل می کند.

زمین خوردن و عدم تعادل علت شایعی برای مراجعه به اورژانس و بستری در بیمارستان در افراد سالمند است. بسیاری از این مراجعات بیمارستان به دلیل شکستگی‌های ناشی از زمین خوردن است.

زمین خوردن در سالمندان

یک اتفاق ساده مانند گیر کردن پا به لبه فرش یا سرخوردن روی زمین مرطوب می‌تواند زندگی سالمند را برای همیشه تغییر دهد. اگر فرد زمین بخورد، ممکن است استخوانی شکسته شود که هر ساله هزاران نفر از افراد مسن آن  را تجربه می‌کنند. برای افراد مسن، شکستگی استخوان می‌تواند آغازگر مشکلات بهداشتی جدی‌تری باشد و منجر به مختل شدن زندگی و زمین گیر شدن بلندمدت  آنها شود.

اگر خودتان یا عزیزانتان به سن سالمندی رسیده اید حتما این مقاله را بخوانید ما در ادامه به شما برای پیشگیری از این اتفاق کمک خواهیم کرد.

 

میزان زمین خوردن در جمعیت سالمندان

اگر زمین خورده اید بدانید که شما تنها نیستید. بیش از یک چهارم افرادی که ۶۵ سال یا بیشتر دارند، هر ساله زمین می خوردند. خطر زمین خوردن و مشکلات مرتبط با زمین خوردن با پیشرفت سن افزایش می‌یابد. با این حال، بسیاری از زمین خوردن ها قابل پیشگیری هستند. به عنوان مثال، با کنترل سیستم تعادل بدن ، ورزش کردن، مدیریت داروها، بررسی بینایی و ایجاد ایمنی در خانه، تمامی اقداماتی هستند که می‌توانید برای جلوگیری از زمین خوردن انجام دهید.

بسیاری از افراد مسن حتی اگر قبلاً زمین نخورده باشند، از زمین خوردن می‌ترسند. این ترس ممکن است به تدریج باعث اجتناب از فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی، خرید و شرکت در فعالیت‌های اجتماعی شود. اما فعال بودن برای حفظ سلامتی بدنتان بسیار مهم است و در واقع به جلوگیری از زمسن خوردن کمک می‌کند.

بنابراین، اجازه ندهید ترس از زمین خوردن شما را از فعالیت‌هایتان باز دارد! درباره علت زمین خوردن و روش‌های کاهش خطر زمین خوردن آگاه شوید تا بتوانید با حفظ فعالیت، احساس بهتری داشته باشید.

علت افتادن ناگهانی و زمین خوردن در سالمندان

  • اختلال در سیستم تعادل
  • مشکل بینایی
  • اختلال در شنوایی
  • کاهش تیزی رفلکس های بدن
  •  بیماری‌ها: برخی از بیماری ها مانند دیابت، بیماری قلبی، مشکلات تیروئید، ضعف عملکرد عصب‌ها، ضعف  پاها و اختلال عروق می‌توانند بر تعادل شما اثر بگذارند و به زمین خوردن منجر شوند.
  • شرایطی که باعث می شود فرد با سرعت زیاد بخواهد خود را به جایی برساند مانند ناتوانی کنترل کردن ادرار و عجله برای رسیدن به دستشویی می‌توانند احتمال زمین خوردن را افزایش دهند.
  • سالمندانی که دارای نقص شناختی هستند یا برخی از انواع کاهش توانایی ذهنی را دارند، در معرض خطر بالاتری از زمین خوردن قرار دارند.
  • کاهش کمیت عضلات به دلیل پیری (معروف به سارکوپنیا) ، مشکلات تعادل و راه رفتن،
  • کاهش فشار خون به میزان زیادی که هنگام برخاستن از خواب یا نشستن رخ می‌دهد
  • مشکلات پا که علائم درد را ایجاد می‌کنند و استفاده از کفش‌های نامناسب مانند کفش‌های بدون لژیا کفش‌های پاشنه بلند، همچنین می‌توانند خطر زمین خوردن را افزایش دهند.
  • برخی از داروها ممکن است خطر سقوط را افزایش دهند زیرا عوارض جانبی مانند سرگیجه یا گیجی را ایجاد می‌کنند. هر چه تعداد داروهایی که مصرف می‌کنید بیشتر باشد، احتمال زمین خوردن بیشتر خواهد بود.
  • وجود خطرات ایمنی در محیط خانه مانند وجود پله و نیم پله، نبودن نور کافی در محیط ، لبه های آزاد فرش و همچنین در محیط بیرون مانند پیاده روهای ناسالم نیزمی‌تواند منجر به زمین خوردن شود.
مقاله خواندنی  بهترین رژیم غذایی برای درمان سرگیجه - غذاهایی که باید بخوریم و نخوریم

 

اختلال تعادل در سالمندان

اولین علت زمین خوردن در سالمندان وجود اختلال در سیستم تعادلی این افراد است .

آیا تا به حال احساس سرگیجه، سبکی سر یا اینکه انگار اتاق دورتان می‌چرخد داشته‌اید؟ اگر این احساس به طور مکرر اتفاق می‌افتد، ممکن است نشانه‌ای از مشکل تعادل باشد.

بسیاری از سالمندان با مشکلات تعادل و سرگیجه روبرو می‌شوند. این مشکلات ممکن است ناشی از مصرف برخی از داروها، اختلالات تعادل یا شرایط پزشکی دیگر باشند. مشکلات تعادل یکی از علل زمین خوردن سالمندان است. حفظ تعادل خوب در طول روند سالمندی  و یادگیری در مورد پیشگیری از زمین خوردن می‌تواند به شما کمک کند تا به راحتی حرکت کنید، استقلال خود را حفظ کنید و فعالیت‌های روزمره را انجام دهید.

 

 

علت مشکلات تعادل ممکن است به دلیل مصرف برخی داروها یا شرایط پزشکی باشد. لیست زیر برخی از علل مشترک مشکلات تعادل را پوشش می‌دهد.

  1. اختلالات گوش و سیستم تعادل: اختلالات در گوش داخلی و سیستم تعادل می‌توانند باعث مشکلات تعادل شوند. به عنوان مثال، التهاب گوش داخلی یا مشکلات در سیستم تعادل می‌توانند باعث سرگیجه و مشکلات تعادل شوند.
  2.  بیماری‌های عصبی: برخی بیماری‌های عصبی می‌توانند تاثیر منفی بر تعادل داشته باشند. به عنوان مثال، بیماری پارکینسون، اسکلروز چندگانه و سکته مغزی ممکن است باعث مشکلات تعادل شوند.
  3.  عوارض داروها: برخی داروها می‌توانند عوارض جانبی در سیستم تعادل ایجاد کنند و مشکلات تعادل را به وجود آورند. اگر در مورد عوارض داروهای خود نگران هستید، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.
  4. اختلالات بینایی: مشکلات بینایی می‌توانند تعادل را تحت تأثیر قرار دهند. به عنوان مثال، ضعف بینایی، مشکلات در تمرکز دید و یا اختلال در دید عمقی ممکن است باعث مشکلات تعادل شوند.
  5.  عوامل محیطی: شرایط محیطی مانند سطح نامناسب یا وجود موانع در محیط نیز می‌توانند به مشکلات تعادل منجر شوند.
  6.  فعالیت‌های بدنی نامناسب: نقص فعالیت بدنی، ضعف عضلات و کاهش انعطاف‌پذیری می‌توانند باعث کاهش تعادل و افزایش خطر سقوط شوند.

7. مصرف الکل: حضور الکل در خون نیز می‌تواند با تأثیر بر عملکرد گوش داخلی، سبب سرگیجه و مشکلات تعادل شود.

 

از کجا بفهمم سالمندی دارای اختلال عدم تعادل است

اگر اختلال تعادل دارید، ممکن است علائم زیر را تجربه کنید:

مقاله خواندنی  علت سرگیجه - با 13 علت سر گیجه آشنا شوید

– سرگیجه یا حس چرخش (vertigo)

– زمین خوردن یا حس زمین خوردن

– لغزش و ناتوانی در هنگام راه رفتن

– سرگیجه، ضعف و حس لرزش

– دید کم و ناواضح

– ابهام و گیجی درک محیط

– علائم دیگر ممکن است شامل تهوع و استفراغ، اسهال، تغییرات در ضربان قلب و فشار خون و حس ترس، اضطراب یا وحشت باشد. این علائم ممکن است در بازه‌های کوتاه ظاهر و محو شوند یا برای مدت طولانی ادامه یابند و می‌توانند منجر به خستگی و افسردگی شوند.

 

در صورت تجربه هریک از این علامت ها حتی برای یک بار حتما به مرکز سرگیجه مراجعه و تست تعادل انجام دهید تا از وضعیت تعادل خود آگاهی یابید.

 

پیشگیری از زمین خوردن در سالمندان

توجه به سلامت و انجام چکاپ های دوره ای

برای پیشگیری از زمین خوردن اولین کار انجام تست تعادل در سنین بالای 60 سال است . ابتدا وضعیت تعادل خود را چک کنید و سپس راهکارهای دیگر را انجام دهید.

– چشمان و گوشان خود را بررسی کنید. حتی تغییرات کوچکی در دید و شنوایی با خطر بیشتری از زمین خوردن مرتبط هستند. وقتی عینک یا لنزجدید می‌گیرید، زمان کافی برای عادت کردن به آن‌ها بگذارید. عینک یا لنز خود را بر اساس توصیه پزشک چشم خود استفاده کنید. اگر از سمعک استفاده می کنید مطمئن شوید که تنظیمات آن درست است و تنظیمات دوره ای سمعک را فراموش نکنید .

اگر به سلامتی کلی خودتان توجه کنید، احتمال زمین خوردن کمتری خواهید داشت. بیشتر مواقع، زمین خوردن ها و تصادفات بدون دلیلی رخ می دهد. در ادامه چند راهکار برای کاهش خطر زمین خوردن و شکستگی استخوان‌ها آورده شده است:

– فعالیت بدنی داشته باشید. یک برنامه ورزشی مناسب برای خود تدوین کنید. ورزش منظم عضلات شما را بهبود می‌بخشد و قوی‌تر می‌کند. همچنین ورزش به حفظ انعطاف پذیری مفاصل، اربط‌ها و رباط‌های صلیبی کمک می‌کند. فعالیت‌های سبکی که وزن بر روی استخوان‌ها نیافتاده مانند پیاده روی یا پله‌نوردی، می‌تواند فرآیند از دست دادن استخوان‌ها به علت اُستئوپروزیس، یک بیماری که استخوان‌ها را ضعیف و احتمال شکست آن‌ها را بیشتر می‌کند، را آرام کند.

– تمرینات تعادل و قدرت را امتحان کنید. یوگا، پیلاتس و تای چی همگی می‌توانند تعادل و قدرت عضلات را بهبود ببخشند. همچنین می‌توانید با بلند کردن وزنه‌ها یا استفاده از باندهای مقاومتی، قدرت عضلات خود را افزایش دهید. درباره انواع مختلف تمرینات برای بهبود تعادل و قدرت بیشتر بیاموزید.

– منزل خودرا برای جلوگیری از زمین خوردن ایمن کنید. نکاتی را بررسی کنید که می‌توانید در منزل اقدام به تغییراتی کنید تا از سقوط جلوگیری کنید و ایمنی خود را تضمین کنید.

داروهای خود را چک کنید و اگر عوارض آن ایجاد خواب الودگی است در مصرف دقت کنید و یا برای تعویض دارو با پزشم مشورت کنید.

مقاله خواندنی  سرگیجه گردنی - درمان سرگیجه گردنی

توجه داشته باشید که جلوگیری از زمین خوردن  یک فرایند مداوم است و مهم است که همه عوامل خطرناک محتمل را مورد توجه قرار دهید وتغییرات لازم را انجام دهید تا ایمنی و سلامت خود را حفظ کنید.

 

اگر زمین خوردید، اقدامات زیر را انجام دهید:

  1. نفس عمق بکشید: چند نفس عمیق بکشید تا سعی کنید آرامش بیابید. برای چند لحظه روی زمین یا سطحی که روی آن سقوط کرده‌اید به آرامی بمانید. این کار به شما کمک می‌کند تا از شوک زمین خوردن بهبود یابید.
  2.  بررسی کنید که آیا آسیب دیده‌اید یا خیر. بلند شدن به طور عجولانه یا با روش نادرست بعد از زمین خوردن ممکن است آسیب را بدتر کند.
  3.  به سمت یک صندلی محکم بروید : اگر فکر می‌کنید بدون کمک می‌توانید بلند شوید، بر روی یکی از پهلوهای خود بچرخید. در حالی که بدن و فشار خون شما تنظیم می‌شود، دست و زانوهای خود را روی زمین بگذارید و به آرامی به سمت یک صندلی محکم خودتان را بکشید
  4.  به آرامی روی صندلی بنشینید. دست‌های خود را روی صندلی قرار دهید و یک پا را به جلو بکشید تا روی زمین قرار گیرد. پا دیگر را به صورت خمیده قرار دهید تا زانوی آن روی زمین باشد. از این وضعیت در حالی که به آرامی بلند می‌شوید و بدن خود را به سمت صندلی می‌چرخانید.
  5. کمک بگیرید: اگر آسیب دیده‌اید یا نمی‌توانید به تنهایی بلند شوید، از کسی کمک بخواهید یا شماره 115 را بگیرید. اگر تنها هستید، سعی کنید در یک وضعیت راحت قرار بگیرید و منتظر کمک باشید.

حفظ استحکام استخوان‌ها برای پیشگیری از شکستگی‌های ناشی از زمین خوردن

از آنجا که داشتن استخوان‌های سالم به تنهایی مانعی برای زمین خوردن نیست، اما اگر زمین بخورید، داشتن استخوان‌های سالم در جلوگیری از آسیب جدی مانند شکستگی هیپ  (استخوان ران) یا سایر استخوان‌ها بسیار مهم است. شکستگی استخوان‌ها می‌تواند منجر به بستری شدن در بیمارستان یا خانه مراقبت، ناتوانی بلندمدت و حتی مرگ شود. مصرف کافی کلسیم و ویتامین D می‌تواند به حفظ استحکام استخوان‌ها کمک کند. همچنین فعالیت بدنی می‌تواند موثر باشد. سعی کنید هفته‌ای حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی داشته باشید.

سایر روش‌های حفظ سلامت استخوان شامل ترک کردن سیگار و اجتناب یا محدود کردن مصرف الکل است. مصرف تنباکو و الکل ممکن است باعث کاهش تراکم استخوان و افزایش خطر شکستگی شود. همچنین سعی کنید وزن سالمی را حفظ کنید. کمبود وزن باعث افزایش خطر از دست دادن استحکام استخوان و شکستگی می‌شود.

 

آپوکی استخوان یک بیماری است که استخوان‌ها را ضعیف و نازک می‌کند. برای افرادی که به پوکی استخوان مبتلا هستند، حتی زمین خوردن با شدت کم نیز ممکن است خطرناک باشد. با پزشک خود درباره آئوستئوپروزیس صحبت کنید. شما می‌توانید با حفظ استحکام استخوان‌ها و رعایت راهکارهای فوق در پیشگیری از زمین خوردن ها ، خطر شکستگی را کاهش دهید.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *