علت سرگیجه - با 13 علت سر گیجه آشنا شوید

علت سرگیجه - با 13 علت سر گیجه آشنا شوید


5/5 - (1 امتیاز)

علت سرگیجه اولین سوال پس از ابتلا به آن می باشد و بسیاری از افراد در طول زندگی خود سرگیجه را تجربه کرده اند. سر گیجه احساس چرخش خود در محیط و یا احساس چرخش محیط  اطراف فرد است در حالیکه چرخش واقعی وجود ندارد. اغلب افرادی که سرگیجه را تجربه کرده اند می گویند که ناگهان محیط اطراف شروع به چرخیدن کرده است.

حس های دیگری نیز مانند گیجی و منگی و سیاهی رفتن چشم احساس تلوتلو خوردن نیز ممکن است توسط فرد گزارش شود که این مشکلات نیز در دسته سرگیجه قرار می گیرند حتی دیده شده است که گاهی فرد بیان می کند که انگار در کشتی یا قطار سوار شده است و احساس ثبات ندارد  این مشکل نیز در دسته سرگیجه قرار می گیرد ولی علت های متفاوتی دارند. در این مقاله می خواهیم با علت سرگیجه آشنا شویم.

13 علت سرگیجه

به طور کلی برای پاسخ به این سوال که چرا سرگیجه دارم و دانستن  علت سر گیجه چیست همه علت های ایجاد کننده سر گیجه را می توان به  13 گروه کلی زیر تقسیم کرد:

  • سرگیجه به علت گوش
  •  بیماریهای مغزی
  • میگرن
  • بیماری های چشم
  • سرگیجه ناشی از مشکلات عضلات و مفاصل (گردن)
  • سر گیجه ناشی از کم خونی
  • بیماری های قلبی عروقی
  • سرگیجه ناشی از عوارض داروها
  • تغییرات هورمونی (بارداری ، عادت ماهیانه ، PMS )
  • خستگی ،استرس و حملات عصبی
  • کم آبی
  • دیابت
  • آپنه تنفسی

علت سرگیجه

انواع سرگیجه

پیش از دانستن جزئیات علت سرگیجه بهتر است با انواع سرگیجه ها آشنا شوید

وقتی به یک کلینیک سرگیجه برای تشخیص علت سرگیجه مراجعه می کنید در ابتدا خواهید دید که سوالات زیادی در مورد نوع سرگیجه و توصیف آن از شما خواهند پرسید که این سوالات متخصص را به سمت دانستن دقیق علت سر گیجه هدایت می کند . یکی از این سوالات مهم توصیف شما از حس سرگیجه است.

انواع حس سرگیجه را می توان به 4 گروه کلی طبقه بندی کرد

  • احساس چرخش (خود یا محیط اطراف)
  • عدم تعادل (تلو تلو خوردن ، کشیده شدن به یک سمت یا عقب)
  • ضعف و از حال رفتن (ضعف شدید)
  • سبکی سر (سیاهی رفتن چشم)

این حس ها با هم متفاوت هستند و اگر توصیف دقیق آن داده نشود با یکدیگر اشتباه خواهند شد.

انواع حس سرگیجه

علت سرگیجه چیست

بیماری های گوش اصلی ترین علت سرگیجه

این نوع سرگیجه به دلیل وجود اختلال در عملکرد سیستم تعادلی در گوش داخلی ، در ارگان های گوش داخلی و یا عصب تعادلی اتفاق می افتد .  در گوش داخلی ارگان های شنوایی و تعادلی در کنار یکدیگر قرار دارند. به این نوع از سرگیجه ها سر گیجه با منشا محیطی نیز گفته می شود.

کدام بیماری گوش علت سر گیجه است

سرگیجه احساس بسیار ناخوشایند و ترسناکی است که وقتی رخ می دهد فرد احساس می کند که دچار بدترین بیماری های لاعلاج شده است . خبر خوب این که درصد بالایی از سرگیجه ها به علت اختلال در گوش داخلی رخ می دهد( حدود ۹۳ درصد) که به راحتی قابل درمان هستند .

درصد کمی از سرگیجه ها نیز به دلیل مشکلات مغزی و مشکلات جدی تر هستند. درست است که سرگیجه با منشا گوشی به خودی خطرناک و کشنده نیست ولی می تواند باعث ایجاد مشکلات جدی تری مانند زمین خوردن و شکستگی های متعدد شود که این عوارض خطرناک هستند.

در ادامه به توضیح بیشتر سرگیجه های ناشی از گوش داخلی که علت اصلی بروز سرگیجه می باشند می پردازیم

BPPV‌ سرگیجه وضعیتی خوش خیم

این بیماری شایعترین علت سرگیجه است و همانطور که از نامش پیداست خوش خیم است به این معنی که به درمان بسیار خوب پاسخ می دهد.

در این نوع از سرگیجه با حرکت سر و یا موقعیت بدن سرگیجه شروع می شود . سرگیجه در این نوع بیماری حالت کاملا چرخشی دارد .این سرگیجه به سرگیجه در خواب نیز معروف است زیرا اکثر افراد برای اولین بار هنگام غلت زدن در خواب آن را تجربه کرده اند.با حرکت سر شروع می شود برای یک دقیقه ادامه می یابد و چرخش ها بعد از این مدت فروکش می کنند. احساس سرگیجه در مبتلایان به BPPV‌ممکن است بسیار خفیف تا بسیار شدید باشد.

بعد از فروکش کردن احساس چرخش احساس ناخوشایند عدم تعادل و منگی ممکن است تا ساعت ها ادامه یابد. در مرحله حاد این بیماری حالت تهوع و استفراغ ممکن است وجود داشته باشد. اغلب افرادی که این بیماری را دارند بیان می کنند که شب ها موقع غلت زدن در خواب و یا زمانی که می خواهند چیزی را از قفسه های بالا بردارند این سرگیجه شروع می شود.

هرچند این سرگیجه درمان پذیر است ولی ترس زیادی را برای فرد در هنگام بروز به همراه دارد. و بعد از آن هم فرد از اینکه بخواهد آزادانه سر خود را بچرخاند می ترسد .

در مجاری نیمدایره در گوش داخلی کریستال هایی وجود دارد که این کریستالها اگر کنده شوند و  درمحل نامناسب در فضای گوش داخلی قرار گیرند باعث ایجاد این بیماری می شوند.

این نوع سرگیجه ها با مانور درمانی برطرف می شوند. قبل از انجام مانور درمانی باید ارزیابی برای تشخیص دقیق اینکه آیا نوع سرگیجه از همین نوع است یا خیر انجام شود.

در مرکز سرگیجه آوای امید تست های تخصصی برای تشخیص جا به جایی کریستال ها انجام می شودو بر اساس اینکه این کریستال ها در کدام مجرای نیمدایره جا به جا شده اند مانور درمانی انجام می شود.

علائم BPPV

از کجا بفهمم BPPV‌ دارم:

برای تشخیص این نوع از سرگیجه باید تست های تخصصی سرگیجه مانند VNG‌و مانور تشخیصی انجام شود . ولی علایمی وجود دارد که ما را به سمت شک به این بیماری هدایت می کند. این علامت ها شامل

  • سرگیجه در هنگام حرکت سر
  • سرگیجه در خواب هنگام غلت زدن
  • احساس عدم تعادل و عدم ثبات
  • گاهی حالت تهوع و استفراغ

چرا BBPV دارم؟

BPPv‌در همه افراد رخ نمی دهد و اینکه چرا بعضی افراد این نوع سرگیجه را تجربه می کنند و برخی خیر هنوز به خوبی مشخص نیست.  آنچه که مشخص است اینست که این بیماری در اثر جا به جایی کریستالهای گوش اتفاق می افتد .این بیماری در خانمها بیشتر از آقایان رخ می دهد  و در افراد بالای ۵۰ سال شایع تر است . اگر فرد سابقه ضربه به سر و بیماری های مزمن گوش را داشته باشد احتمال بروز این بیماری نیز بیشتر می شود.

منیر علت سرگیجه

بیماری منییر دومین علت سرگیجه گوشی

در پاسخ به این سوال که علت سر گیجه چیست باید به احتمال وجود بیماری منیر اشاره کرد. بیماری منیر باعث ایجاد سرگیجه هایی می شود که دوره ای شدید و آزار دهنده هستند. این بیماری به دلیل افزایش فشار مایع گو ش داخلی رخ می دهد.

سرگیجه ها در بیماری منیر چرخشی هستند و ممکن است تا یک روز نیز ادامه یابند. به دلیل افزایش فشار گوش داخلی در بیماری منیر علاوه بر سرگیجه های دوره ای شدید صدای گوش  ( وزوز گوش) که از نوع غرشی است و کم شنوایی نیز وجود دارد.

کم شنوایی در افراد مبتلا به بیماری منیر نوسانی است یعنی گاهی کمتر و گاهی بسیار بیشتر است.افراد مبتلا به بیماری منیر گاهی احساس پری گوش و یا داغ شدن و فشار نیز در گوش دارند. وزوز در مبتلایان به بیماری منیر اغلب به صورت صدای رودخانه و یا غرش مانند است که ممکن است در یک گوش و یا هردوگوش شنیده شود.

منییر

تشخیص بیماری منیر که علت سرگیجه است

این بیماری چون چندین عملکرد را با هم تحت تاثیر قرار می دهد بنابراین برای تشخیص این بیماری نیاز به ارزیابی های مختلفی هست تا در مجموع بتوان تشخیص داد. مثلا ارزیابی های پایه شنوایی برای وجود یا رد کم شنوایی ضروریست . ارزیابی های وزوز گوش نیز برای تشخیص نوع وزوز لازم است. انجام تست ECOG  برای تشخیص میزان فشار گوش داخلی انجام می شود . تست VNG‌ نیز از دیگر تست هایی است که برای تشخیص بیماری منیر به کار می رود.

مقاله خواندنی  علت افتادن ناگهانی و زمین خوردن درسالمندان

از کجا به بیماری منییر شک کنم

گفتیم که برای تشخیص بیماری منیر که علت سرگیجه است به ارزیابی های دقیق و مجموعه تست نیاز هست ولی علایمی وجود دارد که ما را به سمت وجود این بیماری هدایت می کند:

  • وجود حداقل دو دوره سرگیجه که هرکدام به مدت حداقل بیست دقیقه طول کشیده باشد
  • سرگیجه هایی که در زمان شروع شدن گوش شروع به صدا دادن می کند
  • احساس فشار و پری در گوش
  • وجود سابقه خانوادگی از رخداد سرگیجه
علت سرگیجه در منیر
علت سرگیجه در منیر

عفونت و التهاب گوش داخلی سومین علت سرگیجه

چرا سرگیجه دارم و علت سرگیجه چیست ؟ اگر سرگیجه دارید ممکن است دچار التهاب گوش داخلی شده باشید. این مورد را فراموش نکنید .

عصب هشتم مغزی از گوش داخلی به سیستم مرکزی یعنی مغز می رود . این عصب از دو بخش شنوایی و تعدلی تشکیل شده است که پیام های شنوایی و تعادلی را به سیستم مرکزی می برند. اگر به دلیل ویروس ها و یا سایر عوامل گوش داخلی و یا عصب هشتم مغزی دچار آسیب شود می تواند سرگیجه هایی ایجاد کند که بسیار شدید هستند.

اگر لابیرنت و یا بخش شنوایی عصب هشتم درگیر شود بیماری به نام لابیرنتیت ایجاد می شود که علاوه بر سرگیجه وزوز گوش و کم شنوایی ناگهانی نیز دیده می شود. اگر بخش تعادلی و یا بخش تعادلی عصب هشتم دچار مشکل شود نوریت نامیده می شود که با ایجاد سرگیجه های سزگیجه های شدید همراه است.

سرگیجه در این بیماری بسیار شدید و آزار دهنده است.

معمولا ویروس ها باعث ایجاد این بیماری می شوند . ویروس ها معمولا یک گوش را درگیر می کنند. از ویروس های شناخته شده ای که باعث ایجاد عفونت گوش داخلی می شوند می توان به هرپس اشاره کرد . هرپس ویروس عامل ایجاد بیماریهای معروفی مانند گلودرد آبله مرغان و زونا نیز می شود.

عفونت گوش داخلی چه علایمی دارد

  • سرگیجه شدید
  • حالت تهوع و استفراغ
  • عدم تعادل
  • کم شنوایی
  • گاهی سوت کشیدن گوش

شروع این بیماری و حمله اولیه آن ترسناک است ولی درمان آن قطعی است

 فیستول پری لنف یک از علت های سرگیجه گوشی

یکی از بیماری هایی که باعث ایجاد سرگیجه می شود  و از علت های سرگیجه است فیستول پری لنف است. این بیماری به دلیل پارگی لایه نازک غشا در گوش داخلی رخ می دهد و باعث نشت مایع به فضای گوش میانی می شود و بنابراین علایمی را ایجاد می کند. این علایم شامل کم شنوایی سرگیجه و عدم تعادل است . در این بیماری سرگیجه هایی وجود دارد که با صدای بلند و یا افزایش فشار ایجاد و تشدید می شود.

علایم مبتلایان به فیستول پری لنف در مکان هایی که تغیر فشار هوا وجود دارد بروز می کند مانند کوهنوردی یا هواپیما و یا آسانسور. نشت مایع از فضای گوش داخلی بعد از سرفه و عطسه و زور زدن در توالت اتفاق می افتد.

تشخیص این بیماری به ارزیابی های دقیق شنوایی و سیستم تعادل و انجام آزمون های تخصصی VNG  نیاز دارد.

علت سرگیجه در فیستول پری لنف
علت سرگیجه در فیستول پری لنف
 

سرگیجه به علت گوش میانی

بغیر از بیماری ها و عفونت های گوش داخلی عفونت های گوش میانی نیز می توانند علت سرگیجه باشد. ازجمله بیماری های گوش میانی که علت سرگیجه می توانند باشند به موارد گفته شده در زیر می توان اشاره کرد

عفونت های درمان نشده گوش میانی:

در صورتی که عفونت باکتریایی در گوش میانی وجود داشته باشد که برای مدت طولانی درمان نشود می تواند باعث عفونت مایع گوش داخلی شود و علت سرگیجه و عدم تعادل باشد. در افرادی که عفونت مزمن گوش میانی دارند تجربه سرگیجه شایع است.

اتواسکلروزیس:

این بیماری با رشد غیر طبیعی استخوانچه ها در فضای گوش میانی آغاز می شود می تواند علت سرگیجه باشد .از علایم این بیماری در فازهای اولیه به وجود کم شنوایی از نوع انتقالی پیشرونده می توان اشاره کرد در این بیماری وزوز گوش نیز وجود دارد.

این بیماری معمولا با درگیری یک گوش شروع می شود و کم کم گوش دیگر نیز به آن اضافه می شود. این نوع بیماری در صورتیکه به موقع درمان نشود می تواند باعث پیشرفت استخوان سازی به سمت گوش داخلی و بروز علایم درگیری گوش داخلی و ایجاد سرگیجه شود.

 کلستاتوما:

یک کیست ایجاد شده در فضای گوش میانی است این کسیت ماهیت فرسایشی دارد که می تواند ایجاد فرسایش و خوردگی در محیط گوش میانی و پیشرفت فرسایش به سمت گوش داخلی کند. در صورتی که این فرسایش به سمت گوش داخلی پیش رود باعث ایجاد علایم درگیری های گوش داخلی از جمله سرگیجه می شود و می تواند علت سرگیجه باشد.
 
بیماری های گوش میانی که ایجاد سرگیجه می کنند

بیماری های مغزی علت سرگیجه

سیستم تعادلی در مغز با همکاری گوش ها و چشم ها و سیستم حس عمقی تعادل را برقرار می کنند . وجود مشکل در بخش تعادلی مغز باعث ایجاد سرگیجه هایی می شود که به صورت گیجی و منگی حس می شود. مخچه مسٔول هماهنگی تعادل در مغز است.

اغلب افرادی که برای اولین بار سرگیجه را تجربه می کنند تصور می کنند که به بدترین مشکلات مغزی مبتلا شده اند . در ادامه لیستی از بیماری های سیستم مرکزی تعادل که می توانند علت سرگیجه کنند آورده شده است. سرگیجه در این نوع از بیماری ها اغلب با علایم دیگری مانند گزگز باشند کاهش سطح هوشیاری و علایم نورولوژیک جدی تر همراه است. سرگیجه در این بیماری ها معمولا از نوع چرخشی نیست و بیشتر به صورت عدم تعادل و یا گیجی منگی است.

سرگیجه به دلیل تومور مغزی

وجود تومور در مغز در ناحیه مخچه می تواند علت سرگیجه باشد،معمولا علت اصلی بروز سرگیجه وجود تومور در مغز نیست اما تومورهای مغزی در ناحیه مخچه نیز می توانند علائم سرگیجه و حالت تهوع بدهند. گیجی ، تاری دید و سردرد معمولا در مبتلایان به تومور مخچه دیده می شود.

سرگیجه به علت سکته

اگر سکته در منطقه ساقه مغز و یا مخچه اتفاق بیفتد به این دلیل که این نواحی مسئول کنترل تعادل در مغز هستند باعث بروز سرگیجه می شود . در این حالت فرد احساس می کند که خود و یا محیط اطرافش در حال چرخش است. احساس منگی و عدم تعادل نیز در این حالت ممکن است بروز پیدا کند.

سرگیجه در بیماران MS

M.S : احساس سرگیجه در مبتلایان به ام اس بسیار شایع است و اغلب به صورت حس عدم تعادل و سبکی سر بروز می کند . گاهی نیز سرگیجه های واقعی یعنی احساس چرخش زمین در اطراف فرد در مبتلایان به ام اس می تواند وجود داشته باشد.

علت سرگیجه در بیماران پارکینسونی

سرگیجه یکی از علائم شایع در بیماران پارکینسونیست که می‌تواند توانایی حرکتی آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهد و به طور کلی کیفیت زندگی آن‌ها را کاهش دهد. سرگیجه در بیماران پارکینسونی ممکن است به دلیل چندین علت مختلفی از جمله مشکلات تعادل اختلال در سیستم تعادلی در گوش داخلی، تغییرات فشار خون، ترس از سقوط، افزایش سرعت قلب، تشنج عضلانی، عدم تطابق بین سیستم های بینایی و حرکتی، و نیز عوارض داروهای مصرفی برای درمان بیماری پارکینسون مانند لوودوپا می‌باشد.

مقاله خواندنی  سرگیجه چیست و شایعترین دلایل سرگیجه

برای درمان سرگیجه در بیماران پارکینسونی، ممکن است ابتدا پزشک برای بررسی دقیق و شناسایی علت اصلی سرگیجه، اقدام به انجام تست‌های تشخیصی  مانند تست VNG  و ECOG  کند و تصویربرداری از مغز و سیستم تعادل بیمار کند. سپس با توجه به علت اصلی سرگیجه، روش‌های درمانی متفاوتی شامل مداخلات رفتاری مانند تمرینات تعادلی، مانور درمانی، و در برخی موارد، عوامل شیمیایی مانند داروهای ضد سرگیجه می‌تواند تجویز شود. همچنین، بهبود وضعیت عمومی بیماری پارکینسونی و کاهش تاثیرات آن نیز می‌تواند به کاهش علائم سرگیجه در این بیماران کمک کند.

علت سرگیجه در پارکینسون

سرگیجه ناشی از میگرن

سرگیجه‌ها یکی از علائم متداول میگرن هستند. میگرن یک نوع سردرد شدید است که معمولاً با سرگیجه، تهوع، حساسیت به نور و صدا، و در برخی موارد دیگر علائم همراه است. سرگیجه‌های میگرنی به صورت حملات تکراری رخ می‌دهند.

علت دقیق میگرن هنوز مشخص نشده است، اما فرضیه‌هایی وجود دارد که از نواحی مختلف مغز و همچنین تغییرات در سیستم عصبی مرکزی ناشی می‌شوند. فردی که مبتلا به میگرن است ممکن است عوامل مختلفی مانند استرس، کم خوابی، تغییرات هورمونی، برخی مواد غذایی، نورهای درخشان، صداها و بوها را تحمل نکند و حملات سرگیجه‌ای را تجربه کند.

درمان سرگیجه های میگرنی

اگر شما مشکل سرگیجه‌های میگرنی دارید و جدیدا حملات سرگیجه را تجربه می کنید ممکن است به میگرن گوشی مبتلا شده باشد در این صورت برای تشخیص دقیق این مشکل به مرکز سرگیجه آوای امید مراجعه کنید. درمان سرگیجه های میگرنی شامل داروهای تسکین سردرد، داروهای پیشگیری، تغییرات در سبک زندگی و مدیریت استرس است.

همچنین، برخی روش‌های غیردارویی می‌توانند به کاهش سرگیجه‌های میگرنی کمک کنند. این شامل تغییر در رژیم غذایی، ممارست تمرینات ورزشی، آرامش و استراحت کافی، و استفاده از روش‌های مدیتیشن و تنفس عمیق است.

همچنین، ممکن است پزشک شما توصیه کند تا از عوامل تحریک‌کننده میگرن مانند نورهای درخشان، صداها یا بوهای خاص، پرهیز کنید.

مشکلات گردن علت سرگیجه

در سرگیجه های ناشی از بیماریهای گردنی سرگیجه همراه با درد گردن وجود دارد. سرگیجه های گردنی معمولا به علت آسیب های گردن رخ می دهد و در اغلب موارد علائم تا مدت ها بعد از آسیب به گردن باقی می ماند. سرگیجه های ناشی از مشکلات گردنی به صورت عدم تعادل و گیجی منگی پس از حرکت گردن رخ می دهد.

گاهی با حرکت گردن علاوه بر سرگیجه ، درد گردن و سردرد نیز ایجاد می شود. برای شناسایی وجود سرگیجه های ناشی از گردن تست هایی وجود دارد که در مرکز تخصصی سرگیجه آوای امید انجام می شود. در این تست ها مشخص می شود که علت سرگیجه از گردن است یا موارد دیگر.

 

 

سرگیجه به علت بیماری قلبی عروقی

سرگیجه یکی از علائمی است که ممکن است در بیماران قلبی عروقی (بیمارانی که مبتلا به بیماری هایی همچون بیماری عروق کرونر، فشار خون بالا، اختلالات ریتم قلبی و غیره هستند) به دنبال عوارض این بیماری‌ها یا در دنبال مصرف داروهای مختلف مانند دیورتیک ها و آنتی‌هیستامین‌ها، ظاهر می‌شود.

برای درمان سرگیجه در بیماران قلبی عروقی، باید ابتدا بررسی دقیق علت سرگیجه صورت گیرد. پس از تشخیص علت دقیق، معمولاً درمان به صورت دارویی، رفتاری یا هر دوی آن‌ها توصیه می‌شود.

در برخی موارد، به عنوان مثال در بیمارانی که فشار خونشان بالاست، با کاهش فشار خون، سرگیجه آن‌ها کاهش می‌یابد. در برخی موارد دیگر، استفاده از داروهای ضد سرگیجه، آرام بخش‌ها و یا آنتی‌هیستامین‌ها به عنوان درمان مؤثر شناخته شده‌اند. همچنین، رعایت سبک زندگی سالم و انجام تمرینات ورزشی منظم و استفاده از تکنیک‌های تنفسی نیز می‌تواند به کاهش علائم سرگیجه در بیماران قلبی عروقی کمک کند.

در هر صورت، بیماران قلبی عروقی با علائم سرگیجه باید با پزشک خود مشورت کنند و در صورت لزوم، مطالعات و تست‌های پزشکی بیشتری انجام دهند تا علت دقیق سرگیجه شان تعیین شود و برای درمان مناسب ترتیبات لازم انجام گیرد

سرگیجه در بیماران دیابتی

سرگیجه یک علامت غیر اختصاصی است و می‌تواند نشان دهنده مشکلات در بسیاری از سیستم‌های بدن باشد. در بیماران دیابتی، علت سرگیجه ممکن است با توجه به نوع دیابت و وضعیت سلامتی بیمار متفاوت باشد. بعضی از علل شایع سرگیجه در بیماران دیابتی شامل مشکلات سیستم تعادل در گوش داخلی، افت فشار خون، نوروپاتی و کمبود آهن هستند.

بیماران دیابتی می‌توانند با انجام تغییرات در سبک زندگی، مانند کاهش مصرف نمک، مصرف ویتامین ها، و همچنین با حفظ سطح گلوکز خون در محدوده مناسب، مشکل سرگیجه را کاهش دهند. همچنین، برخی روش‌های درمانی مانند تمرینات تعادلی و داروهای ضد سرگیجه ممکن است در کنترل علائم سرگیجه در بیماران دیابتی موثر باشند.

در هر صورت، بیماران دیابتی با علائم سرگیجه باید با متخصص سرگیجه و تعادل مشورت کنند و در صورت لزوم، مطالعات و تست‌های پزشکی بیشتری انجام دهند تا علت دقیق سرگیجه شان تعیین شود و برای درمان انتخاب روش مناسب صورت گیرد.

علت سرگیجه در بیماران فشار خونی

سرگیجه ممکن است یکی از علائمی باشد که در بیماران فشار خونی (بیمارانی که فشار خونشان بالاست) به دنبال افزایش فشار خون ظاهر می‌شود. افزایش فشار خون باعث ایجاد تنش و فشار بیشتر در دیواره‌های عروقی می‌شود که می‌تواند باعث اختلال در جریان خون به مغز شود و سبب سرگیجه شود.

علاوه بر افزایش فشار خون، برخی عوامل دیگر نیز می‌توانند سرگیجه در بیماران فشار خونی را تحریک کنند، مانند:

  • مصرف داروهای خاصی مانند دیورتیک‌ها، بتابلاک‌ها و آلفا بلاک‌ها که ممکن است اثرات جانبی ناخواسته مانند سرگیجه را ایجاد کنند.
  • انجام فعالیت‌های شدید، مانند ورزش یا بلند کردن اشیاء سنگین.
  • افزایش مصرف الکل.
  • تنش و استرس ناشی از مشکلات روزمره یا اضطراب.

برای درمان سرگیجه در بیماران فشار خونی، باید ابتدا بررسی دقیق علت سرگیجه انجام شود. در صورتی که علت سرگیجه ناشی از فشار خون بالا باشد، لازم است فشار خون بیمار به کمک داروهایی که توسط پزشک تجویز می‌شوند، کنترل شود. همچنین، رعایت سبک زندگی سالم، مانند رژیم غذایی سالم، افزایش فعالیت‌های ورزشی منظم، کاهش مصرف الکل و سیگار، نیز می‌تواند به کاهش علائم سرگیجه کمک کند.

کم آبی بدن یکی از علت های سرگیجه

از دست دادن بیش از حد آب و مایعات بدن در اصطلاح دهیدراسیون نامیده می شود.

احساس تشنگی اولین علامت دهیدراته شدن بدن است . کم آبی می تواند باعث ایجاد سرگیجه تهوع و استفراغ ، گرفتگی عضلات و تپش قلب می شود. روش های درمانی کم آبی به شدت ان بستگی دارد.اگر دهیدراته شدن شدید باشد مایعات به صورت تزریقی داده می شود.

بنابراین سرگیجه ممکن است یکی از علائم کمبود آب در بدن باشد. برای جلوگیری از سرگیجه ناشی از کمبود آب، شما باید به مصرف آب کافی توجه کنید و از نوشیدن نوشابه، قهوه، چای، الکل و دیگر مشروباتی که باعث ادرار بیشتر می‌شوند، کاهش دهید. در ادامه توصیه می‌شود:

۱- روزانه حداقل دو لیتر آب بنوشید.

۲- در طول روز، به صورت منظم آب بنوشید، به جای اینکه به طور ناگهانی مقدار زیادی آب بنوشید.

۳- مطمئن شوید که همیشه در دسترس آب باشد.

۴- در صورتی که در حین ورزش یا فعالیت‌های فیزیکی شدید، بیش از ۳۰ دقیقه زمانی را صرف می‌کنید، بهتر است بیشتر از دو لیتر آب بنوشید.

۵- در دمای بالا و در طول روز‌های گرم تابستان، باید بیشتر از مقدار آب معمول مصرف کنید.

در صورتی که علاوه بر سرگیجه، علائم دیگری نیز از جمله احساس تشنگی شدید، خشکی دهان، ادرار کم، خستگی، سردرد، افت فشار خون و تاری دید را تجربه می‌کنید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

کم آبی علت سرگیجه

افت فشار خون یک علت سرگیجه

افت فشار خون می تواند باعث ایجاد سرگیجه شود. اگر افت فشار خون کم باشد سرگیجه های لحظه ای ایجاد می شود که معمولا شخص آن را به صورت احساس یک سرگیجه کوتاه لحظه ای در موقع بلند شدن بیان می کند. در حالیکه افت فشار خون زیاد باشد باعث می شود که اکسیژن و مواد مغذی لازم به ارگان های بدن نرسد کم کم اختلال در ارگان های مختلف بدن ایجاد می شود.

مقاله خواندنی  سرگیجه و دیابت - درمان سرگیجه در افراد دیابتی

سایر علائم افت فشار خون عبارتند از

  • سرگیجه و سبکی سر
  • حالت تهوع
  • سردی پوست و رنگ پریدگی
  • تاری دید
  • خستگی
  • سنکوپ

یک نوع از افت فشار خون نیز وجود دارد که به آن افت فشار خون عصبی گفته می شود در این نوع افت فشار خون پس از ایستادن های طولانی فشار افت می کندو علائمی مانند سرگیجه و حالت تهوع ایجاد می شود.

افت فشار خون علت سرگیجه

اضطراب و استرس علت سرگیجه

استرس و اضطراب می تواند باعث ایجاد علائمی مانند سردردو سرگیجه عصبی شود. اضطراب باعث تغییر در فشار خون می شود و یکی از علل سرگیجه است. از طرف دیگر هورمون های استرس مانند آدرنالین و کورتیزول نیز باعث ایجاد سرگیجه می شوند. بجر استرس فشار خون بالا و ضربان قلب بالا نیز باعث ایجاد سرگیجه می شود. بنابراین وقتی فردی دچار استرس می شود با توجه به همه عوامل گفته شده ممکن است فرد دچار احساس سرگیجه و عدم تعادل شود.

بنابراین ، استرس می‌تواند سبب سرگیجه شود. وقتی بدن با استرس مواجه می‌شود، سیستم عصبی فعال می‌شود و برای تنظیم وضعیت بدن به خطر پاسخ می‌دهد. این عکس العمل ممکن است باعث افزایش ضربان قلب، تنگی نفس، گیجی و سرگیجه شود. بنابراین، در مواقع استرس زیاد، سرگیجه معمول است.

اگر شما سرگیجه در مواقع استرسی را تجربه کرده‌اید، احتمالاً به دلیل رهایی هورمون های استرسی مثل آدرنالین و کورتیزول است. برای کاهش خطر سرگیجه در مواقع استرس، می‌توانید از روش‌های مدیریت استرس مانند تمرین مراقبت از خود، یوگا، تمرین تنفس عمیق، ماساژ و موسیقی آرامش‌بخش استفاده کنید.

در صورتی که شما سرگیجه مداوم، درد قفسه سینه، تنگی نفس و احساس عدم تعادل داشته باشید، باید به پزشک خود مراجعه کنید زیرا ممکن است علت دیگری برای سرگیجه وجود داشته باشد که نیاز به بررسی و درمان دارد.

سرگیجه به علت استرس

سرگیجه به علت خستگی

خستگی می تواند باعث ایجاد سرگیجه شود ولی سرگیجه های ناشی از خستگی با سرگیجه های ناشی از بیماری گوش متفاوت است . سرگیجه های گوش چرخشی هستند در حالیکه سرگیجه های ناشی از خستگی بیشتر حالت عدم تعادل و سنگینی سر و یا تلو تلو خوردن هستند. البته هرخستگی باعث ایجاد سرگیجه نمی شود بلکه سندرم خستگی مزمن که در آن فرد حتی بعد از یک خواب طولانی هم احساس خستگی دارد می تواند باعث بروز حس عدم تعادل شود. از دیگر علائم این مشکل می توان به اختلالات حافظه ، دشواری در تمرکز، درد عضلات و مفاصل و سردرد اشاره کرد.

سرگیجه به علت خستگی
سرگیجه به علت خستگی

افت قند خون یک علت سرگیجه

وقتی میزان قتد خون بدن کاهش پیدا می کند علائمی بروز می کند که شایعترین آن احساس سرگیجه و خستگی است. بدن برای تامین انرژی لازم برای انجام فعالیت خود به گلوکز (قند) نیازمند است. افت قند خون در بیشتر مواقع از عوارض انسولین است . سرگیجه های ناشی از افت قند خون چرخشی نیستند و معمولا به صورت عدم تعادل و منگی خود را بروز می دهند. از دیگران علائم افت قند خون می توان به افزایش ضربان قلب ، گرسنگی، بی قراری اشاره کرد.

سرگیجه ناشی از افت قند خون چگونه است

افت قند خون (هیپوگلیسمی) می‌تواند سبب سرگیجه، اضطراب، تعریق، عصبانیت، گیجی، گیجی شدید، درد سر و افزایش ضربان قلب شود. برای کاهش خطر افت قند خون، باید رژیم غذایی مناسبی را رعایت کنید و از مصرف قند، شکر، نوشابه‌های گازدار و مشروبات الکلی بپرهیزید.

اگر شما سرگیجه ناشی از افت قند خون را تجربه کردید، باید اقدامات زیر را انجام دهید:

۱- سریعاً یک منبع شیرین مثل قطعه شکر، عسل، شیرینی یا نوشیدنی شیرین بنوشید.

۲- پس از ۱۵ دقیقه، سطح قند خون خود را بررسی کنید. اگر هنوز هم در سطح پایین است، دوباره یک منبع شیرین مصرف کنید.

۳- اگر در ۱۵ دقیقه بعد همچنان سرگیجه دارید، به پزشک خود مراجعه کنید و وضعیت خود را به او بگویید.

۴- در طول روز، باید مصرف غذا و نوشیدنی خود را مرتب کنید و به مصرف قند و شکر نظارت داشته باشید.

۵- اگر دارویی مصرف می‌کنید، با پزشک خود در مورد احتمال افت قند خون صحبت کنید و چگونگی مدیریت آن را بپرسید.

سرگیجه به علت افت قند خون

آپنه تنفسی نیز عامل سرگیجه است

آپنه تنفسی می‌تواند سبب سرگیجه شود. آپنه تنفسی یک اختلال تنفسی است که در آن شخص در طی خواب به دلیل مسدود شدن موقت راه هوایی، تنفسش قطع می‌شود. این موضوع می‌تواند باعث کاهش سطح اکسیژن خون شود و در نتیجه باعث سرگیجه و احساس خستگی و ناراحتی شود. البته سرگیجه در آپنه تنفسی از نوع سرگیجه چرخشی نیست و بیشتر گیجی و سنگینی سر است.

بیشترین علامتی که با آپنه تنفسی مرتبط است، خستگی و خواب آلودگی است. اگر شما سرگیجه در زمانی که احساس خستگی و خواب آلودگی دارید را تجربه کردید، ممکن است آپنه تنفسی باشد. اگر احساس مشکل در تنفس یا نفس نزدیک به خفگی دارید، بهتر است به یک پزشک مراجعه کنید تا بررسی و درمان لازم را تجویز کند.

علت سرگیجه آپنه

سرگیجه به علت عوارض داروها

بله، برخی داروها ممکن است علت سرگیجه باشند. برخی از این داروها عبارتند از:

1. آنتی هیستامین‌ها: برخی از آنتی هیستامین‌ها ممکن است باعث سرگیجه شوند، به خصوص در صورت مصرف بیش از حد.

2. مسکن‌ها: برخی از مسکن‌ها، به خصوص آن‌هایی که مواد مخدر هستند، ممکن است باعث سرگیجه شوند.

3. ضد اضطراب‌ها: برخی از ضد اضطراب‌ها، به خصوص آن‌هایی که از دسته بنزودیازپین هستند، ممکن است باعث سرگیجه شوند.

4. ضدافسردگی‌ها: برخی از ضدافسردگی‌ها نیز ممکن است باعث سرگیجه شوند.

5. داروهای فشارخون: برخی از داروهای فشارخون ممکن است باعث سرگیجه شوند، به خصوص در صورتی که فشار خون بیش از حد پایین باشد.

دارو علت سرگیجه

راهکارهای کاهش سرگیجه ناشی از دارو

1. مشورت با پزشک: اگر شما با سرگیجه ناشی از مصرف داروها مواجه هستید، ابتدا باید با پزشک خود مشورت کنید. پزشک شما ممکن است به شما داروی دیگری تجویز کند که عوارض جانبی کمتری دارد.

2. تغییر دوز دارو: در برخی موارد، کاهش دوز دارو ممکن است باعث کاهش سرگیجه شود. اما در هر صورت، تغییر دوز دارو باید توسط پزشک شما انجام شود.

3. تغییر ساعت مصرف دارو: در برخی موارد، تغییر ساعت مصرف دارو ممکن است باعث کاهش سرگیجه شود. برای مثال، مصرف دارو قبل از خواب می‌تواند باعث کاهش سرگیجه شود.

4. تغییر دارو: در برخی موارد، تغییر دارو ممکن است لازم باشد. پزشک شما ممکن است به شما داروی جایگزین تجویز کند که عوارض جانبی کمتری دارد.

5. مصرف مکمل‌های غذایی: برخی مکمل‌های غذایی مانند مکمل‌های ویتامین B و منیزیم ممکن است کمک کننده باشند. با این حال، قبل از مصرف هر گونه مکمل‌های غذایی با پزشک خود مشورت کنید.

همچنین، در صورت بروز سرگیجه ناشی از مصرف داروها، از رانندگی و استفاده از ماشین‌آلات سنگین خودداری کنید. در صورت بروز سرگیجه شدید و ناگهانی، بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید.

 

در صورتیکه از سرگیجه رنج می برید چه کوتاه مدت و یا بلند مدت، چرخشی یا گیجی و منگی برای تشخیص علت سرگیجه به مرکز سرگیجه و تعادل آوای امید مراجعه کنید

02144005315

09194707047

4 دیدگاه

  • با سلام و عرض خسته نباشید من دچار حملات سرگیجه بسیار شدیدی میشم که تا نیم ساعت طول میکشه میشه لطفا بگید علت میتونه چی باشه؟

  • من هر زمانی که از جا بلند میشم برای حدود چند ثانیه سرم گیج میره لطفا راهنمایی کنید علتش چیه؟

    • سلام دوست عزیز
      این نوع سرگیجه که شما مطرح می کنید می تواند به دلایل مختلفی باشد از جمله افت ناگهانی فشار خون . در مواردی که فرد به کم خونی مبتلا هست هم چنین نوع سرگیجه هایی گزارش می شود. در هر صورت برای آگاهی از علت دقیق سرگیجه باید تست سرگیجه انجام شود. با این توضیحات کوتاه شما نمی توان نتیجه گیری کرد

  • سلام من هروقت عصبی میشم واینکه حرص میخورم بااسترس راضطراب شدیددارم یااختلال پنیک یااسترس واضطراب تایکی دوروز سرگیجه میگیرم فقط سرموسمت چپ میچرخونم سرگیجه میگیرم وسه روزپشت سرهم بنابه دلایلی حلواارده وخرمازیادخوردم.منظورم هرسه وعده غذایی خوردم
    سرگیجه گرفتم .علتش حملات پنیک داخل اینترنت ‌خوندم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *