5 علت سرگیجه بعد از قهوه - 5 راه رفع سرگیجه و تهوع بعد از قهوه

5 علت سرگیجه بعد از قهوه - 5 راه رفع سرگیجه و تهوع بعد از قهوه


امتیاز به مقاله post

سرگیجه بعد از قهوه حسی است که بعضی افراد به آن مبتلا هستند.آیا گاهی اوقات مصرف فنجان قهوه صبحگاهی باعث احساس سرگیجه یا تهوع می‌شود؟ آیا نوشیدن قهوه باعث احساس گیجی و منگی می‌شود؟ اگر اینگونه است، شما تنها نیستید؛  تعدادی از افراد گاهی اوقات پس از نوشیدن قهوه احساس سرگیجه یا تهوع می‌کنند در این مقاله ما به دلایل این سرگیجه ها و راهکارهای آن می پردازیم.

با اینکه همه ما قهوه را به شکل‌های مختلفی متابولیزه می‌کنیم،دلیل بروز سرگیجه احتمالاً یک ترکیب خاص در قهوه است که باعث این سرگیجه ناگهانی می‌شود. حالا ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که من پیش از این همیشه قهوه میل کرده‌ام چرا این بار تنها دچار سرگیجه شده ام؟ پاسخ اینست که  مقدار کافئین در فنجان روزانه شما می‌تواند دلیلی برای احساس ناراحتی پس از نوشیدن آن باشد.

علت سرگیجه

علت سرگیجه بعد از قهوه

ترکیبات متعددی در قهوه وجود دارند، اما حساسیت به کافئین به طور معمول باعث احساس سرگیجه یا تهوع پس از نوشیدن قهوه می‌شود. اما چرا در حال حاضر به ناگهان واکنشی نسبت به فنجان قهوه خود نشان می‌دهید، در حالی که تا به حال بدون هیچ مشکلی قهوه نوشیده‌اید؟

علت دقیق اینکه چگونه کافئین موجود در قهوه می‌تواند باعث سرگیجه شود، به طور کامل درک نشده است، اما چند توضیح ممکن وجود دارد.

سرگیجه بعد از قهوه

1. تأثیر کافئین بر عروق خونی

کافئین می‌تواند عروق خونی را تنگ کند و باعث تغییرات در جریان خون شده و احتمالاً تأثیری روی عرضه اکسیژن به مغز داشته باشد. این تغییر در جریان خون ممکن است به احساس سرگیجه منجر شود و باعث ایجاد سرگیجه بعد از قهوه شود.

2. کم شدن آب بدن

کافئین دارای خاصیت دیورتیک است، به این معنی که می‌تواند تولید ادرار را افزایش داده و ممکن است به دهیدراته شدن بدن منجر شود. خشکی می‌تواند علت سرگیجه و گیجی منگی باشد.

3. حساسیت به کافئین

برخی افراد نسبت به اثرات کافئین حساس‌تر هستند. حتی مقادیر متوسط کافئین ممکن است در افراد حساس عوارض ناخواسته‌ای مانند سرگیجه ایجاد کند.

شایع‌ترین علت سرگیجه بعد ازقهوه، حساسیت به کافئین است. این به این معنی است که سیستم عصبی بدن شما به طور بیش از حد به ورود کافئین (یک محرک) در هنگام هضم واکنش نشان می‌دهد. این حساسیت ممکن است از عوامل مختلفی ناشی شود و تنها به ژنتیک وابسته نیست .علاوه بر تمایل ژنتیکی به حساسیت به کافئین، عواملی مانند سن و بیماری‌های موجود نقش مهمی ایفا می‌کنند.

مقاله خواندنی  علت افتادن ناگهانی و زمین خوردن درسالمندان

4. تداخل با داروها یا بیماری‌های موجود

کافئین ممکن است با برخی از داروها تداخل داشته باشد یا باعث تشدید بیماریهای خاصی شود، مانند اختلالات اضطرابی یا مشکلات قلبی، که ممکن است به عنوان عوارض خود باعث ایجاد سرگیجه شوند.

اگر از فشار خون بالا، اضطراب یا سوء هاضمه رنج می‌برید، مصرف کافئین و قهوه ممکن است علایم مرتبط با این مشکلات را تشدید کند و باعث سرگیجه یا گیجی منگی شود.

بعضی از داروهایی که مصرف می‌کنید، مانند آنتی‌بیوتیک‌ها، داروهای فشار خون، ضد افسردگی  ها و موارد دیگر ، همچنین ممکن است با کافئین تداخل داشته باشند و عوارض جانبی شدیدتری ایجاد کنند.

5. تغییرات در شیمی بدن

با افزایش سن بدن ما، متابولیسم و تحمل ما نسبت به مواد مانند کافئین ممکن است تغییر کند. آنچه که شما را در گذشته تحت تأثیر قرار نمی‌دهد، ممکن است با افزایش سن علائمی مانند سرگیجه ایجاد کند. و باعث ایجاد سرگیجه بعد از قهوه شود.علت سرگیجه بعد از قهوه

 

درمان سرگیجه و تهوع بعد از مصرف قهوه

اگر متوجه شده‌اید که اخیراً دچار سرگیجه بعد از قهوه می شوید شما دچار سرگیجه بعد از قهوه می شوید ، اولین کاری که باید انجام دهید، بررسی تغییراتی است که در زندگی شما رخ داده است. اگر شروع به مصرف داروها یا مکمل‌های جدید کرده‌اید، می‌توانید با پزشک خود درباره میزان مصرف کافئین خود صحبت کنید تا بهتر بفهمید که آیا این تغییرات ممکن است عوارض غیرمطلوبی را ایجاد کنند یا خیر.

علاوه بر حساسیت به کافئین، احتمال دارد که شما بیش از حد معمول کافئین مصرف کنید و حتی این موضوع را متوجه نشوید.

مصرف بیش از حد کافئین نیز ممکن است عوارضی را ایجاد کند که قبلاً تجربه نکرده‌اید. بنابراین، یک لحظه وقت بگذارید تا فکر کنید که آیا به مقدار بیشتری قهوه نسبت به حالت عادی خود در یک روز یا هفته اخیر نوشیده‌اید، تا بهتر بفهمید که آیا این می‌تواند علت سرگیجه شما باشد یا خیر.

مقاله خواندنی  سرگیجه گردنی - درمان سرگیجه گردنی

همچنین ممکن است که به طور ناخودآگاه کافئین را از منابع دیگر هم دریافت کنید. برخی از مکمل‌ها سطح بالایی از کافئین دارند و هنگام ترکیب با قهوه می‌توانند باعث احساس ناراحتی شوند.

یا شاید مدت زمانی طولانی است که کم قهوه نوشیده‌اید و سپس یک روز تصمیم می‌گیرید یک فنجان بزرگ قهوه بخورید. بدن شما ممکن است تحمل خود را از کافئین از دست داده باشد که می‌تواند باعث واکنش متفاوتی شود نسبت به زمانی که به طور پیوسته آن را مصرف می‌کردید.

باور کنید یا نه، تغییراتی در سبک زندگی می‌تواند باعث شود که کافئین و قهوه بر بدن شما به شکلی متفاوت اثر کند.

افزایش استرس به تنهایی می‌تواند علایم ناخوشایندی مانند استرس یا لرزش بدن را به همراه داشته باشد، و هنگام ترکیب با کافئین (یک محرک)، می‌تواند این اثرات را تشدید کرده و باعث احساس بدتری شود.

همین موضوع برای کمبود خواب نیز صدق می‌کند. اگرچه مصرف کافئین به افراد کمک می‌کند بیدار بمانند، اما می‌تواند باعث خواب ناقص شود. عدم دریافت خواب کافی یا کمبود خواب می‌تواند به تنهایی سرگیجه، سردرد و گیجی – منگی را در شما ایجاد کند، بنابراین زمانی که این مسئله را با مصرف مقادیر زیادی از کافئین ترکیب می‌کنید، ممکن است مشکل را بدتر کنید.

درمان سرگیجه بعد از قهوه

 

پیشگیری از سرگیجه به علت مصرف قهوه

اگرچه نوشیدن قهوه دارای فواید زیادی برای سلامت است، اما کافئین همیشه با همه سازگار نیست.

کافئین و قهوه راه بسیار خوبی است تا انرژی اضافی را در صبح زود یا در هنگام کاهش انرژی پس از ناهار به شما بدهد، اما سلامتی کلی شما مهم‌تر است. آگاهی از اثرات کافئین بر بدن شما به شما کمک خواهد کرد تا از تغییراتی که به دلیل مصرف بیش از حد یا تعامل با داروها و مکمل‌های دیگر تجربه می‌کنید، آگاه باشید.

رفع سرگیجه بعداز قهوه

روش ها و راه کارهایی برای رفع سرگیجه بعد از قهوه وجود دارد که در ادامه به آن میپردازیم

1. محدود کردن مصرف کافئین

مصرف کمتری از مواد حاوی کافئین مانند قهوه، چای، نوشابه‌های انرژی‌زا، شکلات و محصولات دیگر که حاوی کافئین هستند، می‌تواند کمک کند. این ممکن است شامل تغییر به قهوه بدون کافئین یا محصولات کمتر کافئینی باشد.

مقاله خواندنی  سرگیجه چیست و شایعترین دلایل سرگیجه

برخی موارد، تغییر نوع قهوه به قهوه بدون کافئین یا محدود کردن میزان قهوه مصرفی می‌تواند گیجی منگی و تهوع را برطرف کند، اما اگر این علایم ادامه داشته باشد، ممکن است مشکل جدی‌تری وجود داشته باشد که تنها پزشک شما قادر به کمک شما خواهد بود.

2. خوردن آب به میزان کافی

برای جبران اثر دیورتیک کافئین و جلوگیری از سرگیجه بعد از قهوه مطمئن شوید که به اندازه کافی آب می‌نوشید و بدنتان را به خوبی هیدراته می‌کنید.

3. مصرف غذاهای سالم و متعادل

تغذیه سالم و متعادل، با تاکید بر مصرف میزان کافی غذاهای حاوی مواد مغذی، می‌تواند به کاهش سرگیجه کمک کند.

4. استراحت و خواب کافی

به بدن خود استراحت کافی بدهید و خواب کافی داشته باشد. استراحت و خواب مناسب می‌توانند در مقابل عوارض ناخوشایند که به دنبال مصرف کافئین ممکن است رخ دهد، موثر باشند.

5. مشاوره پزشکی

اگر سرگیجه پس از مصرف کافئین به شدت ادامه دارد یا مشکلات دیگری را تجربه می‌کنید، مراجعه به پزشک خود توصیه می‌شود. پزشک می‌تواند علل دقیق را تشخیص دهد و راهنمایی‌های دقیق‌تری ارائه کند.

رفع سرگیجه بعد از قهوه

اگر از قبل سرگیجه دارید کافئین را از رژیم روزانه خود قطع کنید

بیماری منییر (Meniere’s disease)  یک بیماری تعادل در گوش داخلی است. این بیماری با علائمی مانند حملات سرگیجه شدید، کم شنوایی، احساس تهوع و استفراغ و افزایش فشار گوش داخلی همراه است.

درمان غیر دارویی سرگیجه

توصیه اول به کسانی که بیماری منییر دارند قطع مصرف کافئین است زیرا کافئین در این بیماران به دو دلیل می تواند سرگیجه را تشدید کند

1. اثر تحریکی کافئین: کافئین به عنوان یک ماده محرک، می‌تواند سیستم عصبی را تحریک کند. در بیماران منییر که از سرگیجه رنج می‌برند، این تحریک می‌تواند علائم را تشدید کند و سبب افزایش سرگیجه و عدم تعادل شود.

2. افزایش فشار گوش داخلی: مصرف کافئین می‌تواند منجر به افزایش فشار گوش داخلی شود. در بیماران منییرکه فشار گوش داخلی بالا دارند و این امر باعث سرگیجه و عوارض دیگر می‌شود، مصرف کافئین ممکن است این علائم را بیشتر کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *