زندگی با سرگیجه

امتیاز به مقاله post

زندگی با سرگیجه موضوعی است که در این مقاله می خواهیم راجع به آن توضیح دهیم

سرگیجه بیماری است که حتی اگر علت خطرناکی نداشته باشد اما می تواند کیفیت زندگی را به میزان زیادی تحت تاثیر قرار دهد. بعضی از انواع سرگیجه ها در صورت تشخیص درست به سرعت درمان می شوند اما در برخی از موارد سرگیجه قابل درمان نیست و باید کنترل شود. در چنین مواردی باید یاد بگیرید که چطور با سرگیجه زندگی کنید. برخی از افراد به سرگیجه هایی مبتلا هستند که درمان پذیر نیستند در اینصورت بهتر است افراد یاد بگیرند که چگونه با سرگیجه زندگی کنید.

در این مقاله از مرکز سرگیجه آوای امید ما به شما آموزش می دهیم که چگونه با وجود سرگیجه ، کیفیت زندگی خود را حفظ کنید.

سرگیجه چیست؟

زندگی با سرگیجه

اگر در حال حاضر از سرگیجه رنج می برید  – یا سال هاست که با سرگیجه رو به رو هستید – شاید وقت آن رسیده که با یک متخصص سرگیجه مشورت کنید. و زندگی با سرگیجه را یاد بگیرید.

متخصص سرگیجه آزمایش‌های تخصصی را  برای شما انجام می‌دهد تا علت سرگیجه  شما را شناسایی کند.ابتدا با رفتن به این مسیر، می‌توانید تعیین کنید که آیا علت سرگیجه می‌تواند به طور طبیعی با موفقیت درمان شود یا خیر، و از رویکردهای درمانی که شامل داروها یا روش‌هایی است که ممکن است به آنها نیازی نداشته باشید، اجتناب کنید. اما در عین حال، امیدواریم برخی از این استراتژی‌ها به شما کمک کنند اگر به طور منظم از سرگیجه رنج می‌برید، محیط زندگی و   کاری قابل کنترل‌ تری ایجاد کنید.

سرگیجه چیست؟

سرگیجه یک احساس کاذب از حرکت خود یا اطراف  است درحالیکه در واقعیت حرکتی وجود ندارد. دو نوع مختلف سرگیجه محیطی و مرکزی هستند.

  • سرگیجه محیطی :بسیار شایع تر است و به طور معمول به علت وجود مشکل در بخشی از گوش داخلی است که تعادل را کنترل می کند یا مشکلی در عصب دهلیزی است که باز هم مربوط به گوش است. بیماری های گوش داخلی که سرگیجه ایجاد می کنند شامل سرگیجه وضعیتی حمله ای خوش خیم (BPPV) که عامل سرگیجه در خواب است، نورونیت دهلیزی، لابیرنتیت، بیماری منییر یا فشار گوش داخلی یا نوروم آکوستیک است.
  • سرگیجه مرکزی:این سرگیجه می تواند جدی تر باشد و زمانی رخ می دهد که مشکلی در ساقه مغز یا مخچه وجود داشته باشد. این شرایط شامل بیماری عروق خونی، مسمومیت با الکل، مولتیپل اسکلروزیس، تشنج، سکته مغزی، تومورها یا میگرن گوشی یا میگرن دهلیزی است.

سرگیجه محیطی و مرکزی

 

چراغ قرمز های سرگیجه

به عنوان یک قانون کلی، همیشه بهترین کار و اولین قدم در زندگی با سرگیجه  این است که  ابتدا به یک متخصص سرگیجه مراجعه کنید تا به شما کمک کند تا بفهمید علت سرگیجه شما چیست و در واقع شما کدام نوع سرگیجه را دارید و چگونه آن را به درستی درمان کنید. با این حال، چند علامت قرمز که باید از آنها آگاه بود ممکن است نشان دهنده یک وضعیت جدی‌تر سرگیجه مرکزی باشد که با مشاهده آن همراه سرگیجه باید بلافاصله به اورژانس مراجعه کنید.

  • مشکل در بلع
  • دوبینی
  • مشکلات حرکتی چشم
  • فلج صورت
  • گفتار نامفهوم
  • ضعف اندام‌ها
مقاله خواندنی  فشار خون بالا و سرگیجه

برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله سرگیجه های خطرناک را مطالعه کنید.

علائم سرگیجه

درهنگام سرگیجه چه کاری انجام دهید:

اگر هیچ یک از علائم بالا را تجربه نمی کنید، اما احساس می کنید اتاق در حال چرخش است، به خصوص هنگام تغییر موقعیت، مشکل کم شنوایی، مشکل در تمرکز چشم، حالت تهوع، زنگ زدن در گوش یا از دست دادن تعادل، مراجعه مستقیم به مرکز سرگیجه توصیه می شود.

در ادامه لیستی از کارهایی که در هنگام بروز سرگیجه باید انجام دهید آورده شده است:

  • آب بخورید

اغلب اوقات، سرگیجه می تواند به سادگی به دلیل کم آبی بدن ایجاد شود. اگر دچار کم آبی هستید، سرگیجه به صورت سبکی سر خواهد بود و نه اینکه احساس کنید اتاق در حال چرخش است. هنگامی که بدن کم آب باشد، حجم خون شما کاهش می یابد، فشار خون شما کاهش می یابد و باعث کاهش خون رسانی به مغز می شود و باعث سبکی سر می شود.

به طور کلی  مردان سالم حداقل 3 لیتر در روز و زنان سالم حداقل 2 لیتر در روز باید آب بنوشند. با این حال، اگر ورزش می‌کنید یا بیمار هستید ، باید آب بیشتری مصرف کنید و اگر بیماری قلبی دارید، با پزشک خود صحبت کنید زیرا ممکن است مجبور شوید مصرف مایعات خود را محدود کنید.

نوشیدن آب درمان سرگیجه

  • رژیم غذایی خود را کنترل کنید

تغییرات رژیم غذایی نیز می تواند بر علائم سرگیجه تأثیر بگذارد. اگر سرگیجه دارید مصرف نمک، کافئین و الکل را کاهش دهید. اعتقاد بر این است که کاهش مصرف این مواد به کاهش فشار اندولنفاتیک کمک می کند، که به نوبه خود به کاهش علائم سرگیجه کمک می کند. افزایش مصرف ویتامین D همچنین به کاهش عود BPPV کمک می کند. اگرچه مطالعات اثرات مثبتی در تغییر عادات رژیم غذایی نشان داده است. در مورد رژیم غذایی مناسب با متخصصین سرگیجه در مرکز آوای امید مشورت کنید.

  • استرس خود را کنترل کنید

مدیریت استرس یکی دیگر از ابزارهای مفید برای مدیریت سرگیجه است. افزایش سطح هورمون های استرس و سایر مواد شیمیایی آزاد شده در پاسخ به استرس می تواند اثربخشی انتقال اطلاعات عصبی از سیستم دهلیزی به مغز را کاهش داده و علائم سرگیجه را افزایش دهد. یک مطالعه که شرکت کنندگان را به مدت 9 سال دنبال کرد، نشان داد که افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی 2.17 برابر بیشتر از افراد بدون اختلال اضطراب احتمال ابتلا به BPPV را داشتند. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله حملات اضطرابی و سرگیجه را مطالعه کنید.

کنترل رژیم غذایی

اگرچه همه ما همیشه در طول زندگی خود موقعیت های استرس زا را تجربه خواهیم کرد، بسیار مهم است که سعی کنیم استرس خوب را جایگزین استرس بد کنیم و استرس بد را از طریق فعالیت هایی مانند ورزش (شاید یوگا یا پیاده روی)، درمان، بیرون رفتن در طبیعت مدیریت کنیم. ، گوش دادن به موسیقی آرام بخش یا گذراندن وقت با عزیزان. این نه تنها به سرگیجه شما کمک می کند، بلکه به بهبود بسیاری از جنبه های دیگر سلامتی شما نیز کمک می کند.

  • خواب کافی داشته باشد
مقاله خواندنی  درمان وزوز گوش و سرگیجه

در نهایت، کمبود خواب با افزایش خطر سرگیجه مرتبط است. کمبود خواب با کیفیت می تواند بر توانایی مغز برای تنظیم تعادل و درک فضایی تأثیر بگذارد و به علائم سرگیجه کمک کند. اگر در خواب مشکل دارید ، سعی کنید  زمان خواب و بیداری خود را اصلاح کنید ، محیطی آرامش بخش و راحت برای خواب ایجاد کنید ، از نگاه کردن به موبایل قبل از خواب پرهیز کنید کنید ، از وعده های غذایی سنگین ، کافئین و الکل قبل از خواب اجتناب کنید و هر روز ورزش کنید.

خواب کافی

کنترل سرگیجه در محیط کار

شش نکته برای مدیریت سرگیجه ناتوان کننده در محل کار که برای زندگی با سرگیجه باید یاد بگیریم:

“سرگیجه” به دلیل شروع ناگهانی و ماهیت حمله ای خود و حالت تهوع است اغلب بدون هیچ علامت یا هشدار قابل ملاحظه ای بروز می کند. اگر تا به حال سرگیجه را تجربه کرده اید، پس از اثرات ناتوان کننده ای که می تواند بر زندگی روزمره و توانایی کار شما داشته باشد، مطلع هستید. اما برای کسانی که سرگیجه را تجربه نکرده اند – توضیح آن می تواند دشوار باشد.

مثلا در محیط کار، همکار شما هرگز نمی فهمد که چرا ناگهان کار خود را متوقف کردید .رئیس شما نمی‌فهمد که چرا در سه روز گذشته کار خود را کامل نکرده اید

 

مدیریت سرگیجه در کار

مدیریت سرگیجه در محیط کار

1-از عینک های فیلتر کننده نور آبی استفاده کنید

اگر شغل شما نوعی است که نیاز است زمان طولانی مدت به صفحه نمایش خیره شوید علائم سرگیجه تشدید می شود در این صورت سرگیجه تشدید خواهد شد به همین دلیل بهتر است از عینک فیلتر کننده نور ابی که از دستگاه های دیجیتال ساطع می شود استفاده کنیدکار می کند.

این عینک تخصصی در زمان استفاده از مانیتورها، تجربه بصری راحت‌تری ایجاد می‌کنند و به طور بالقوه احتمال شروع یا بدتر شدن حمله های سرگیجه را در طول روز کاری کاهش می‌دهند . به خصوص اگر کار شما مستلزم استفاده طولانی مدت از رایانه باشد.

2. از هدفون های حذف نویز استفاده کنید

در هنگام حمله سرگیجه حساسیت به صدا نیز ممکن است ایجاد شود. استفاده از هدفون های حذف کننده نویز می تواند محیط کاری آرام تری را برای شما ایجاد کند و هرگونه تحریک بیش از حدی را که ممکن است باعث ایجاد یا بدتر شدن حمله های سرگیجه می شود را به حداقل برساند. وقتی ورودی شنوایی را کاهش دهید، تمرکز کردن برای شما آسان‌تر می‌شود و این یک تجربه حسی آرام‌تر برای شما در محل کار خواهد بود.

3. صندلی کامپیوتر چرخان را انتخاب کنید

یک صندلی چرخان انعطاف پذیری را برای چرخش بدن هنگام جابجایی بین میزها انتخاب کنید. این صندلی ها حرکات ناگهانی سر را که می تواند باعث ایجاد سرگیجه شود، به حداقل می رساند. توانایی چرخاندن بدن به جای چرخاندن مداوم سر می تواند به طور قابل توجهی خطر یک دوره ناتوان کننده سرگیجه را که در ساعات کاری شما اتفاق می افتد کاهش دهد.

مقاله خواندنی  سرگیجه مداوم - احساس گیجی منگی دائمی

عینک های فیلترکننده نور آبی

4. یک نقطه تمرکز پایدار در طول فعالیت های بدنی پیدا کنید

درگیر شدن در کارهای فیزیکی که ممکن است باعث سرگیجه شود می تواند چالش برانگیز باشد. اگر در حین حرکات بدنی دچار سرگیجه شدید، یک جسم یا نقطه ثابت در اطراف خود پیدا کنید و روی آن تمرکز کنید. این نقطه مرجع ثابت می تواند به تنظیم مجدد تعادل و کاهش احساس سرگیجه کمک کند.

5. مراقب حرکت و سرعت خود باشید

می دانیم که حرکات ناگهانی و سریع باعث ایجاد دوره های سرگیجه در افراد مبتلا به سرگیجه می شود. هنگامی که شما آگاهانه و هدفمند سرعت خود را کاهش می دهید – استرس سیستم دهلیزی خود را کاهش می دهید. این می تواند باعث به به حداقل رساندن محرک هایی که ممکن است علائم سرگیجه شما را تشدید کند ، شود.

6. نور کافی در محیط کار

به غیر از سیستم دهلیزی، بینایی شما نیز به میزان قابل توجهی به تعادل کمک می کند. با اطمینان از روشنایی کافی در محیط کار – می توانید به جبران اختلالات ناشی از سرگیجه کمک کنید. محیط‌های روشن، نشانه‌های بصری واضح‌تری را ارائه می‌کنند، به حفظ تعادل و کاهش خطر زمین خورد  در طول دوره سرگیجه کمک می‌کنند.

نور کافی در محیط کار

به طور کلی کارهایی که می توانید برای کمک به کاهش سرگیجه انجام دهید:

  • برای کاهش احساس چرخش، در یک اتاق ساکت و تاریک دراز بکشید
  • در طول فعالیت های روزانه سر خود را با دقت و به آرامی حرکت دهید
  • هنگامی که احساس سرگیجه می کنید بلافاصله بنشینید
  • اگر شب از خواب بیدار شدید چراغ ها را روشن کنید
  • اگر در معرض خطر افتادن هستید از عصا استفاده کنید
  • در حالی که سر خود را کمی بالا بر روی 2 بالش یا بیشتر قرار دهید بخوابید
  • به آرامی از رختخواب بلند شوید و قبل از بلند شدن مدتی روی لبه تخت بنشینید
  • سعی کنید آرام باشید – اضطراب می تواند سرگیجه را بدتر کند

راه های پیشگیری از سرگیجه

چه کارهایی را نباید انجام دهید:

برای برداشتن چیزها خم نشوید

گردن خود را نکشید – برای مثال، حالتی که میخواهید چیزی را از قفسه بالا بردارید

ما در مرکز سرگیجه آوای امید  امیدواریم که این نکات مربوط به سبک زندگی برای مقابله با علائم سرگیجه شما مفید باشد! با این حال، همیشه به یاد داشته باشید که مراجعه به متخصص سرگیجه یک گزینه عالی است زیرا آنها در درمان سرگیجه آموزش دیده اند و می توانند به ایجاد یک برنامه فردی برای شما و زندگی و اهداف منحصر به فرد شما کمک کنند. اگر سرگیجه دارید، امروز با مرکز سرگیجه و تعادل آوای امید تماس بگیرید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *