سرگیجه در کودکان- 9 علت سرگیجه در کودکان

سرگیجه در کودکان- 9 علت سرگیجه در کودکان


امتیاز به مقاله post

سرگیجه در کودکان نیز رخ می دهد اما به چند دلیل با سرگیجه در بزرگسالان متفاوت است. اگر کودک شما دچار سرگیجه است خواندن این مقاله را به شما پیشنهاد می دهیم .

سرگیجه وضعیتی است که باعث می شود کودک شما احساس گیجی کند. سرگیجه در بزرگسالان شایع تر است، اما ممکن است در کودکان نیز رخ دهد. کودک شما ممکن است حتی در حالت ایستاده احساس کند در حال چرخش است، یا ممکن است احساس کند دنیای اطرافش در حال چرخش است.

اکثر افراد همیشه و یا گاهی احساس گیجی می کنند. کودکان نیز مانند بزرگسالان ممکن است گاهی احساس سبکی سر یاعدم تعادل کنند. اما اگر این احساس  تکرار شود یا با زندگی روزانه تداخل کند، می تواند نشانه ی یک اختلال تعادلی باشد.

سرگیجه در کودکان چگونه است

اغلب مشکلات تعادل و سرگیجه در کودکان موقتی هستند و به راحتی قابل در مان هستند. اما این مشکلات ممکن است نشانه ی یک وضعیت جدی تر نیز باشد که می تواند تاثیر پایداری داشته باشد. یاد بگیرید که نشانه های سرگیجه یا مشکلات تعادلی که ممکن است نیازمند مراجعه به یک پزشک باشند را تشخیص دهید.

مدت هاست که متخصصان گمان می کنند سرگیجه و مشکلات تعادل اغلب نادیده گرفته می شوند و درمان نمی شوند، اما دامنه این مشکل به طور کامل مشخص نشده است. به همین دلیل NIH بزرگترین نظرسنجی ملی را برای کشف اطلاعات در مورد این اختلالات در کودکان انجام داده است. این مطالعه شامل اطلاعات مربوط به 11000 کودک 3 تا 17 ساله بود. 

محققان دریافتند که بیش از 1 از هر 20 کودک در ایالت متحده دارای سرگیجه یا مشکل تعادل هستند و فقط یک سوم آنها در سال گذشته تحت درمان قرار گرفته اند. دکتر  James F. Battey متخصص اطفال و مدیر انستیتوی ملی  ناشنوایان و سایر اختلالات ارتباطی می گوید یافته های NIH نشان می دهند که مشکلات تعادل و سرگیجه در کودکان کاملا شایع است.

حس تعادل اما فرآیند پیچیده ای است که با سیگنال های بین مغز، گوش ها، چشم ها و حسگرهای موجود در مفاصل و سایر اعضای بدن کنترل می شود. این سیستم پیچیده به بدن شما کمک می کند تا هنگام حرکت در طول روز وضعیت خود را کنترل و حفظ کنید، حتی بدون اینکه به آن فکر کنید. اما اگر هر یک از این سیگنال های حسی اشتباه باشند، می توانند حس تعادل شما را ضعیف کند.

گاهی اوقات، زمانی که احتقان ناشی از سرماخوردگی یا عفونت گوش روی گوش داخلی او که بخشی از سیستم دهلیزی است که بر تعادل تأثیر می‌گذارد، فشار می‌آورد، ممکن است سرگیجه داشته باشد. اما زمانی که کودک حملات مکرر یا طولانی سرگیجه را تجربه می کند، معمولاً همراه با سایر بیماری ها یا شرایط اتفاق می افتد.

علائم سرگیجه در کودکان

  • افتادن مداوم
  • بی تعادل به نظر رسیدن حین ایستادن و راه رفتن
  • احساس چرخش اتاق
  • احساس افتادن
  • احساس حرکت در حالت ایستاده و نشسته
  • احساس سبکی سر یا غش
  • احساس تاری دید

علائم سرگیجه در کودکان

کودک شما ممکن است برخی از موارد زیر را احساس کند:

  • احساس چرخش
  • سرگیجه
  • حالت تهوع
  • دریازدگی
  • سردرد
  • حساسیت به نور و صدا
  • صدای زنگ در گوش
  • گوش درد یا پری یا فشار در گوش
  • از دست دادن شنوایی
  • تعریق

علت سرگیجه در کودکان چیست؟

علل شایع مشکلات تعادل و سرگیجه در کودکان شامل عفونت گوش، میگرن ، BPPV، مصرف داروهایی که عوارض آن ایجاد سرگیجه است و اختلالات عصبی جدی تر،سرگیجه های گردنی واختلالات ژنتیکی است.

سرگیجه در کودکان ممکن است به علت متنوعی از عوامل رخ دهد. در صورتی که کودک شما مبتلا به سرگیجه است یا این عارضه برایتان نگران‌کننده است، بهتر است به پزشک یا متخصص کودکان مراجعه کنید تا علت سرگیجه تشخیص داده شود و درمان مناسب انجام شود. در زیر به برخی از علل شایع سرگیجه در کودکان اشاره می‌کنم:

علت سرگیجه در کودکان

علل شایع سرگیجه در کودکان  عبارتند از سندرم های میگرن، سرگیجه حمله ای خوش خیم دوران کودکی، ضربه به سر، بیماری حرکت، و بیماری گوش میانی (افیوژن یا عفونت).سرگیجه در کودکان ممکن است ناشی از موارد زیر باشد:

مقاله خواندنی  سرگیجه شدید - علت -لابیرنتیت را بشناسیم

1.سرگیجه موضعی حمله ای خوش خیم (BPPV) :

سرگیجه پراکسیسمال خوش خیم دوران کودکی (BPVC) یکی از علل شایع دوره های مکرر سرگیجه در کودکان است. اپیزودهای سرگیجه اغلب ناگهانی هستند، از چند ثانیه تا یک دقیقه طول می کشند و کودکان پس از هر حمله معمولا به طور کامل بهبود می یابند و بازی عادی را از سر می گیرند.

سن شروع BPVC معمولاً بین 3-4 سالگی است. در این سن، کودکان قادر به بیان علائم نیستند، اما اغلب از از دست دادن کنترل وحشت می کنند و تا زمانی که حمله برطرف شود، به بزرگسالان می چسبند.

علائم و نشانه های سرگیجه حمله ای خوش خیم دوران کودکی

اگر کودک همراه با سرگیجه یک یا چند مورد زیر را گزارش کرد به وجود سرگیجه وضعیتی خوش خیم در کودکان شک می کنیم 

  • نیستاگموس (حرکات پرشی چشم)
  • آتاکسی (از دست دادن تعادل یا مشکل در راه رفتن)
  • استفراغ
  • ظاهر رنگ پریده
  • ترس
  • تعریق
  • کج کردن سر
  • BPPV در کودکان  تاثیری بر شنوایی ندارد و کودک در زمان حملات   هوشیاری خود را از دست نخواهد داد.

BPPV در کودکان

علت سرگیجه حمله ای خوش خیم دوران کودکی

علت خاص BPPV کودکی ناشناخته است. تصور می شود که این بیماری پیش زمینه میگرن در سنین بالاتر باشد. اکثر کودکان مبتلا به BPPV سابقه خانوادگی میگرن دارند.

تشخیص سرگیجه حمله ای خوش خیم دوران کودکی

تشخیص این نوع سرگیجه در کودکان چالش برانگیز است و بایدتست های سرگیجه دقیق انجام شود.BPPV کودکی باید از سایر اشکال سرگیجه افتراق داده شود و ممکن است ارزیابی کامل همه علل احتمالی ضروری باشد.

یک مجموعه تست سرگیجه ، تعادل و شنوایی باید برای ارزیابی سرگیجه در کودکان انجام شود که شامل موارد زیر است:

تاریخچه پزشکی گسترده با سوالاتی برای شما و فرزندتان
معاینه فیزیکی کامل به خصوص سر و گوش
معاینه سیستم تعادلی گوش برای ارزیابی تعادل و عملکرد گوش داخلی
در طول دوره ارزیابی، شما با یک شنوایی شناس در اصطلاح سرگیجه کار برای ارزیابی و آزمایشات بیشتر ملاقات خواهید کرد. این ارزیابی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • ارزیابی شنوایی (تست شنوایی)
  • تست صندلی چرخشی، که شامل نشستن کودک شما بر روی صندلی چرخان کامپیوتری، ایمن با کمربند ایمنی و پوشیدن عینک های سبک وزن است. در طول این آزمایش، حرکات چشم کودک شما با حرکت آرام صندلی ثبت می شود.
  • ویدئونیستاگموگرافی (VNG)، که شامل استفاده از عینک های سبک وزن است که دارای دوربین های کوچک برای ضبط حرکات چشم است. در طول آزمایش، از کودک شما خواسته می شود که به یک سری اشیاء نگاه کند و حرکات چشم او ثبت می شود. در قسمت دیگری از آزمایش، هوای گرم و خنک یا آب گرم و خنک در مجرای گوش کودک شما قرار می گیرد و حرکات چشم او ثبت می شود.
  • پتانسیل میوژنیک برانگیخته دهلیزی (VEMP)، که شامل قرار دادن برچسب های الکترود به آرامی روی پیشانی، گردن و چشم های کودک شما است. هدفون های کوچکی نیز در گوش آنها قرار خواهد گرفت. هدفون صداهای کلیک را به گوش آنها می فرستد و پاسخ بدن کودک شما به صدای کلیک در برچسب های الکترود اندازه گیری می شود.
  • تست ضربه ای سر ویدیویی (VIHIT) که در آن کودک شما از عینک های سبک وزنی استفاده می کند که حرکات چشم را اندازه گیری می کند. در طول آزمایش شنوایی شناس به سرعت سر کودک شما را می چرخاند و حرکات چشم او ثبت می شود.

تست سرگیجه در کودکان

سایر ارزیابی ها شامل:

ارزیابی مهارت های حرکتی عمده مانند پریدن،  پریدن با چشمان باز و بسته.
دقت بینایی پویا، که شامل آزمایش بینایی کودک شما در حالی که کودک شما سر خود را تکان می دهد.
آزمایشات خون
تست های تصویربرداری مانند سی تی اسکن یا ام آر آی

درمان سرگیجه حمله ای خوش خیم دوران کودکی

اگرچه علائم BPVC ممکن است برای شما و فرزندتان ترسناک باشد، اما این وضعیت جدی یا تهدید کننده زندگی محسوب نمی شود. درمان این بیماری تنها مانور درمانی است که در مرکز سرگیجه آوای امید انجام می شود.

مقاله خواندنی  علت ماشین گرفتگی چیست - درمان حالت تهوع در ماشین

2.عفونت‌ یکی از علت های سرگیجه در کودکان

برخی از عفونت‌ ازجمله  عفونت گوش،عفونت تنفسی، گلو، معده و مجاری ادراری می‌توانند سرگیجه در کودکان را به همراه داشته باشند.

عفونت گوش علت سرگیجه در کودکان

3.عفونت گوش کودکان عامل سرگیجه 

عفونت گوش یا اوتیت میانی دلیل شماره 1 مراجعه به پزشک در کودکان است.

در حالی که عفونت گوش در بزرگسالان نادر است، 75 درصد از کودکان در سن 3 سالگی دچار عفونت گوش می شوند.

علائم شایع عفونت گوش عبارتند از:

  • کشیدن گوش در کودکان
  • گریه کردن
  • مشکل در خوابیدن
  • مشکل در شنیدن صداهای ملایم
  • خروج ترشح از گوش
  • عدم تعادل و سرگیجه
  • تب (شایع تر در نوزادان و کودکان نوپا)

سرگیجه در کودکان

4.ضربه مغزی یا ضربه به سر در کودکان

ضربه مغزی اغلب در حین ورزش اتفاق می افتد، اما می تواند در تصادفات رانندگی، تصادف دوچرخه یا زمین خوردن نیز رخ دهد. کودکان در هر سنی ممکن است دچار ضربه مغزی شوند. مهم است که کودک خود را به دقت مراقب علائم و نشانه های احتمالی ضربه مغزی باشید، بنابراین در صورت نیاز می توانند در اسرع وقت مراقبت های پزشکی را دریافت کنند.

5.آرتریت در کودکان علت سرگیجه

سیستم ایمنی کودک معمولاً با حمله به مهاجمانی مانند ویروس ها یا سایر عوامل بیماری زا از او در برابر عفونت محافظت می کند. در کودکان مبتلا به آرتریت نوجوانان (همچنین به عنوان آرتریت ایدیوپاتیک نوجوانان یا JIA شناخته می شود)، سیستم ایمنی به اشتباه به بافت بدن حمله می کند و باعث التهاب، درد، سفتی و از دست دادن حرکت در مفاصل می شود. می تواند یک مفصل یا کل بدن را تحت تاثیر قرار دهد. در برخی موارد، عوارض جدی از جمله التهاب چشم و مشکلات رشد استخوان ممکن است رخ دهد. علائم باید قبل از 16 سالگی کودک شما شروع شود تا به عنوان آرتریت نوجوانان طبقه بندی شود.

6.سپسیس/مننژیت کودکان چیست؟

سپسیس یک عفونت جریان خون است که می‌تواند باعث شود سیستم ایمنی نوزاد به بافت‌ها و اندام‌های بدنش مانند ریه‌ها، روده‌ها یا پوست حمله کند. سپسیس می تواند منجر به مننژیت، عفونت ویروسی یا باکتریایی در غشای اطراف مغز و نخاع شود.

سپسیس و مننژیت هر دو برای نوزادان خطرناک هستند و می توانند باعث ایجاد سرگیجه در کودکان شوند .این بیماریها عوارض زیادی دارند و حتی می توانند منجر به آسیب مغزی شدید یا مرگ شوند. نوزادان نارس (آنهایی که قبل از هفته 37 بارداری متولد شده اند) در معرض خطر بیشتری برای سپسیس و مننژیت هستند زیرا سیستم ایمنی آنها به اندازه یک نوزاد کامل توسعه نیافته است.

7.بیماری منیر در کودکان

بیماری منیر یکی از علل شایع سرگیجه در بزرگسالان است، اما به ندرت در کودکان دیده می شود. معمولاً با سرگیجه شدید به مدت 20 دقیقه تا 24 ساعت، کاهش شنوایی نوسان، پری یا فشار گوش ظاهر می شود. کودکان همچنین ممکن است دچار عدم تعادل، صدای زنگ در گوش و حالت تهوع و استفراغ شوند. در بیشتر موارد، تنها یک گوش تحت تاثیر قرار می گیرد. کم شنوایی مرتبط با منیر معمولاً کم شنوایی پیشرونده است که می تواند دائمی شود.

علت بیماری منیر در کودکان

علت بیماری منیر ناشناخته است. در تئوری اصلی، اعتقاد بر این است که از تجمع غیر طبیعی مایع در گوش داخلی ناشی می شود. تصور می شود تولید بیش از حد یا تخلیه نامناسب مایع در گوش داخلی وجود دارد. حدس زده می شود که این می تواند ناشی از پاسخ ایمنی، آلرژی، عفونت، ضربه به سر، میگرن، استرس، برخی غذاها یا تغییرات فشار باشد. همچنین اعتقاد بر این است که بیماری منیر از نظر ژنتیکی مرتبط است.

8.میگرن علت سرگیجه در کودکان

میگرن (به خصوص سردردهای شدیدی که به نظر می رسد در خانواده ها دیده می شود و ممکن است ناشی از تغییرات فیزیکی و شیمیایی در مغز کودک باشد) میگرن زمانی رخ می دهد که رگ های خونی در مغز به طور موقت منقبض می شوند.

مقاله خواندنی  8 علت سرگیجه بعد از ورزش - درمان ضعف و تهوع بعد از تمرین

علائم میگرن در کودکان

  • کودکان مبتلا به میگرن ممکن است دردی را تجربه کنند که کل سر را تحت تاثیر قرار می دهد.
  • مدت حملات از کمتر از یک ساعت تا چند
  • حالت تهوع یا استفراغی که پس از کاهش سر درد ادامه می یابد.
  • درد شکم و/یا بیماری ماشین
  • شروع ناگهانی درد شدید
  • حساسیت به نور و صدا
  • سرگیجه
  • کمبود انرژی
  • تاری دید

میگرن عامل سرگیجه در کودکان

9.تشنج یکی از علت های سرگیجه در کودکان

از هر 20 کودک یک نفر تشنج را تجربه می کند. اکثر کودکان هرگز تشنج دوم را تجربه نمی کنند. با این حال، اگر کودک شما بیش از یک تشنج داشته باشد، می تواند نشانه یک وضعیت پزشکی جدی تر یا صرع باشد.

بیش از 40 نوع تشنج وجود دارد. علائم به نوع تشنج بستگی دارد. در اینجا برخی از علائم رایج وجود دارد:

  • چشم ها به عقب می چرخند یا به یک طرف “قفل می شوند”.
  • انقباض ریتمیک یک قسمت از بدن یا تشنج کل بدن
  • حرکات تکراری مانند جویدن، زدن لب یا کف زدن
  • خواب آلودگی و سرگیجه
  • خیره شدن یا عدم پاسخگویی

چه زمانی مراقبت های اورژانسی دریافت کنید

  • تغییر ناگهانی در گفتار
  • تغییر ناگهانی در بینایی
  • آسیب سر ناشی از سقوط
  • اپیزودهای افتادن را تکرار کنید
  • ادامه استفراغ

اورژانس سرگیجه در کودکان

چه زمانی باید با دکتر تماس گرفت

  • اگر کودک شما زیاد زمین می خورد
  • اگر فرزند شما غش کند
  • اگر علائم سرگیجه کودک شما را از انجام فعالیت های روزمره باز می دارد
  • اگر در مورد سرگیجه سوالی دارید

پیشگیری از آسیب و کنترل علائم

برای جلوگیری از آسیب دیدن در طول یک دوره سرگیجه، کودک شما نباید دوچرخه سواری کند و بازی هایی که نیاز به فعالیت سنگین بدنی است نباید انجام دهد مانند کوهنوردی یا پیاده روی 

برای جلوگیری از بدتر شدن علائم، کودک شما باید از حرکت ناگهانی و تغییر وضعیت خودداری کند. تغییر موقعیت به آرامی مهم است.

علائم تشنج در کودکان

تشخیص سرگیجه در کودکان

تشخیص و درک اختلالات تعادل و سرگیجه در کودکان ممکن است دشوار باشد. تشخیص آنها به ویژه در کودکان خردسال بسیار دشوار است. بچه ها ممکن است کلمات مناسب برای توصیف علائم خود را ندانند. کودکان مبتلا به سرگیجه ممکن است راجع به احساس چرخش صحبت کنند. آنها ممکن است بگویند شکم یا سرشان احساس بد یا عجیبی دارد. کودک ممکن است در حین راه رفتن و دویدن زمین بخورد و یا در حال تلو تلو خوردن به نظر برسند.

 والدینی که متوجه سرگیجه در کودکان خود می شوند باید به متخصص سرگیجه مراجعه و تست سرگیجه برای آن ها انجام شود و از طرف دیگر نیز بایداحتمال بیماری های زمینه ای جدی را رد کنند.

 

درمان سرگیجه در کودکان

درمان  سرگیجه در کودکان به علت ایجاد کننده آن بستگی دارد. خبر خوب این است که اکثر مشکلات تعادل کودکان موقتی و قابل درمان هستد. برخی از اختلالات تعادل در کودکان ممکن است بدون کار خاصی درمان شوند این به این دلیل است که مغز قادر است با تغییرات گوش داخلی سازگار شود. با این وجود در صورت مشاهده هر گونه مشکلی، مراجعه به متخصص برای بررسی مهم است.

درمان سرگیجه در کودکان

درمان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • مانوردرمانی
  • تمرینات توانبخشی برای بهبود تعادل. متخصص سرگیجه ممکن است به کودک شما
  • حرکات سر و بدن را آموزش دهد.
  • دارو درمانی برای تسکین علائم تهوع و بیماری حرکت
  • داروی آنتی بیوتیک برای درمان عفونت گوش داخلی
  • داروی استروئیدی برای کاهش تورم
  • قرص های آب برای کاهش مایعات در گوش داخلی

کلام آخر

در صورتی که به وجود سرگیجه در کودکان شک دارید هرچه سریعتر به مرکز سرگیجه و تعادل آوای امید مراجعه کنید.و با انجام تست های VNG و ECOG علت اختلال تعادل را شناسایی کنید.

02144005315

09194707047

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *