امتیاز به مقاله post

بیماری قلبی یکی از بیماری هاییست که می تواند ایجاد  سرگیجه کند . اکثر سرگیجه ها  به علت مشکلات و بیماری های گوش اتفاق می افتد اما اگر سرگیجه ناشی از بیماری قلبی باشد باید بلافاصله بررسی و درمان شود. در این مقاله ما به همه نکات د رمورد سرگیجه های ناشی از بیماری های قلبی می پردازیم .

 

 

علت سرگیجه در بیماری قلبی

علت سرگیجه موارد زیادی است اما گیجی منگی و سرگیجه می تواند نشان دهنده وجود بیماریهای قلبی عروقی و یا استفاده از داروهای قلبی نیز باشد. بیماری های قلبی که می توانند سرگیجه ایجاد کنند عبارت از:

  • پارگی آئورت
  • آریتمی
  • فیبریلاسیون دهلیزی
  • ایست قلبی
  • شوک کاردیوژنیک
  • کاردیومیوپاتی
  • حمله قلبی
  • تپش قلب
  • آمبولی ریوی
  • تنگی نفس
  • سکته مغزی و حمله ایسکمی گذرا

علت سرگیجه در بیماری قلبی

سرگیجه در بیماری قلبی چگونه است؟

سرگیجه ها انواع مختلفی دارند و در شرایط مختلفی ممکن است ایجاد شوند سرگیجه در بیماری قلبی معمولا با تغییر پوزیشن از حالت نشسته به ایستاده اتفاق می افتد و از نوع گیجی منگی است . به طور کلی انواع سرگیجه دو نوع است:

  • سرگیجه های چرخشی که به آن سرگیجه واقعی گفته می شود
  • گیجی و منگی که در آن فرد احساس چرخش خود در محیط و یا چرخش محیط اطراف را ندارد و بیشتر حالت سنگینی و سبکی سر، سیاهی رفتن چشم، تلوتلو خوردن و یا احساس کشیدن شدن به یک سمت را دارد

سرگیجه در بیماری قلبی معمولا از نوع گیجی منگی است هرچند که در حملات حاد ایسکمی سرگیجه های چرخشی نیز دیده می شود.

در بیشتر موارد، سرگیجه مربوط به بیماری قلبی با علائم دیگری همراه است. این علائم ممکن است شامل تنگی نفس، تورم اندام ها، خستگی مکرر یا درد قفسه سینه باشد. در صورت مشکوک بودن به بیماری قلبی،باید تست های کامل انجام شود تا علت سرگیجه شناسایی شود.

نوع سرگیجه در بیماری قلبی

مشکلات گردش خون  باعث سرگیجه می شود:

اگر قلب شما خون کافی به مغز شما پمپاژ نکند، ممکن است احساس سرگیجه ، ضعف یا عدم تعادل داشته باشید. علل عبارتند از:

  • افت فشار خون. افت چشمگیر فشار خون سیستولیک – که بیشترین میزان فشار خون است – ممکن است منجر به سبکی سر مختصر یا احساس غش شود. این اتفاق معمولا پس از بلندشدن یا ایستادن خیلی سریع رخ می دهد. به این حالت افت فشار خون ارتواستاتیک نیز گفته می شود.
  • گردش خون ضعیف. شرایطی مانند کاردیومیوپاتی، حمله قلبی، آریتمی قلب و حمله ایسکمیک گذرا می تواند باعث سرگیجه شود. و کاهش حجم خون ممکن است باعث جریان خون ناکافی در مغز یا گوش داخلی شما شود.

گیجی و منگی در بیماران قلبی

داروهای قلبی می توانند ایجاد سرگیجه کنند

سرگیجه گاه به گاه بخشی از زندگی بیماران قلبی است و می تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله دارو باشد. بسیاری از داروهای مورد استفاده برای درمان بیماری قلبی برای کاهش فشار خون یا ضربان قلب طراحی شده اند تا فشار کاری قلب را کاهش دهند.

مقاله خواندنی  علت سرگیجه در زنان جوان - دلیل حالت تهوع در زنان و درمان

این داروها می توانند باعث ایجاد احساس سبکی سر یا سرگیجه در برخی افراد شوند. گرچه اکثر افراد این داروها را بدون هیچ مشکلی مصرف می کنند.

اگرتازه شروع به استفاده از داروهای قلبی کرده اید، حداقل 2 الی 3 هفته صبر کنید تا بدن شما به آن عادت کند ولی اگر با گذشت این زمان همچنان عادت نکردید، به پزشک خود اطلاع دهید تا بتواند دوز اولیه شما را بررسی کند.

داروهای قلبی عامل ایجاد سرگیجه

 علت سرگیجه و تپش قلب و تنگی نفس

یکی از علل سرگیجه در بیماری قلبی آریتمی یا ضربان و تپش قلب نامنظم است.

معمولاً قلب بین 60 تا 80 بار در دقیقه می‌زند، اما هر کسی ریتم طبیعی ضربان قلب خود را دارد. برخی از قلب ها تندتر یا آهسته تر از دیگران می زند.  آریتمی قلبی یا تپش قلبی نامنظم  یعنی ریتم غیر طبیعی قلب که برای هر فرد متفاوت است و یک میزان دقیق ندارد.

انواع مختلفی از آریتمی ها وجود دارد، برخی بدون علامت یا علائم هشدار دهنده هستند، برخی بسیار جدی نیستند و برخی دیگر ممکن است تهدید کننده زندگی باشند.

آریتمی ممکن است جریان خون را در مغز و بدن کاهش دهد و باعث تپش قلب، سرگیجه، غش یا حتی مرگ شود. در کاهش ضربان قلب یا برادی کاردی  احساس خستگی، تنگی نفس، سرگیجه یا غش وجود دارد. در تاکی کاردی یا افزایش تپش قلب ،ضربان قلب مانند یک نبض قوی در گردن یا یک ضربان تند و تند در قفسه سینه احساس می شود. همچنین ممکن است احساس ناراحتی در قفسه سینه، ضعف، تنگی نفس، غش، عرق کردن یا سرگیجه دیده شود اگر هر یک از این علائم را داشتید، فورا به پزشک مراجعه کنید.

سرگیجه و تنگی نفس

سرگیجه در سندرم تاکی کاردی ارتواستاتیک وضعیتی (POTS)

این سندرم یعنی (POTS) باعث می شود که شخص نتواند به راحتی از حالت درازکش به ایستاده تغییر پوزیشن دهد .افراد مبتلا به POTS ضربان قلب سریعی را تجربه می کنند که می تواند در عرض 10 دقیقه پس از ایستادن تا 120 ضربه در دقیقه افزایش یابد. سایر علائم رایج عبارتند از سردرد، گیجی و منگی، ناتوانی در ورزش، خستگی مفرط، تعریق، حالت تهوع، ناراحتی قفسه سینه، مبهم شدن مغز (کدر شدن ذهن) و خالت نزدیک به غش (سنکوپ).

POTS معمولاً در سنین 12 تا 50 سالگی ظاهر می شود و به طور معمول زنان را بیشتر از مردان درگیر می کند. برای تشخیص POTS، پزشک فشار خون و ضربان قلب شما را در حالی که دراز کشیده اید و ایستاده اید اندازه گیری می کند.

اندازه گیری بلافاصله پس از تغییر وضعیت و همچنین در فواصل 2، 5 و 10 دقیقه پس از ایستادن انجام می شود. POTS اغلب به اشتباه به عنوان حملات پانیک یا اضطراب مزمن تشخیص داده می شود.

مقاله خواندنی  سرگیجه در پارکینسون - علت عدم تعادل در بیماری پارکینسون

بیماری پیش سینکوپ یکی از دلایل سرگیجه در بیماری قلبی

یکی از علت های سرگیجه در بیماری قلبی پیش سنکوپ است . پیش‌سینکوپ زمانی است که احساس می‌کنید در شرف غش هستید، اما در واقع غش نمی‌کنید. گاهی اوقات به آن نزدیک سنکوپ نیز گفته می شود. همچنین ممکن است احساس سبکی سر،گیجی منگی، عرق کردن، حالت تهوع، گرما و ضعف داشته باشید یا ضربان قلب سریع یا تاری دید داشته باشید.

پیش سنکوپ می تواند توسط همان عواملی ایجاد شود که باعث سنکوپ می شود. سنکوپ به مراحله ای که شما واقعاً بیهوش می شوید گفته می شود و بعداً به هوش می آیید. برخی از این عوامل بی ضرر هستند، اما برخی دیگر می توانند خطرناک و حتی تهدید کننده زندگی باشند.

دلایل شایع presyncope

افرادی که پریسنکوپ را تجربه می کنند معمولاً آن را رد می کنند و  به فعالیت های روزانه خود  ادامه می دهند. ادامه فعالیت های روزانه بعد از این حالت کار خوبی نیست زیرا می تواند نشتن دهنده وجود مشکل جدی باشد در این حالت بهتر است از یک پزشک تشخیص بگیریم.

علائم پری سینکوپ

علل بالقوه presyncope عبارتند از:

  • افت فشار خون ارتواستاتیک: افت فشار خون وضعیتی نیز نامیده می شود، این همان احساس پر شدن سر است که گاهی هنگام ایستادن احساس می کنید. این حالت وقتی ایجاد می شود که خون به مدت طولانی در رگ های خونی جمع شده و قلب شما خون کافی برای پمپاژ به مغز شما را ندارد. این ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد و بیشتر اوقات در صورت استفاده از داروهای خاص و با افزایش سن رخ می دهد.
  • آریتمی قلب: این بیماری همچنین به عنوان ضربان قلب غیرطبیعی شناخته می شود، می تواند ضربان قلب شما را خیلی سریع  یا خیلی کند کند یا به طریقی باعث کاهش ناگهانی خونرسانی به مغز شما می شود. این می تواند باعث شود شما احساس ضعف کنید.

تشخیص علت سرگیجه در بیماری قلبی

برای تشخیص علت سرگیجه در بیماری قلبی باید سریعتر از سایر علت های سرگیجه اقدام کنید .اگر تجربه سرگیجه و گیجی و منگی را دارید در صورتیکه حاد باشد باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید پزشک ابتدا  توانایی راه رفتن و حفظ تعادل شما را تست خواهد کرد. در ادامه روند کار ممکن است برای رد سرگیجه و سایر اختلالات تعادل  به انجام تست های شنوایی سنجی  و تست تعادل از جمله تست سرگیجه VNG  یا تست ECOG توصیه شود. اگر پزشک شما مشکوک باشد که بیماری قلبی باعث ایجاد علائم شما شده است، تست های زیر را نیز می بایست انجام دهید:

  • آزمایش خون
  • اسکن توموگرافی (CT) رایانه ای
  • الکتروکاردیوگرام (EKG)
  • اکوکاردیوگرافی
  • اسکن تصویربرداری رزونانس مغناطیسی(MRI)
  • تست ورزش
مقاله خواندنی  علت افتادن ناگهانی و زمین خوردن درسالمندان

 

درمان سرگیجه بیماران قلبی

درمان سرگیجه و گیجی بسته به علت آن متفاوت خواهد بود.ممکن است تنها با تغییر سبک زندگی مشکل شما برطرف شود مثلا  تغییر در داروها یا رژیم غذایی و اجتناب از مواردی که علائم شما را تحریک می کنند.

ولی در صورتیکه  پزشک متوجه شود که یک بیماری زمینه ای مانند آریتمی (ضربان غیر طبیعی قلب) باعث ایجاد علائم می شود، ممکن است به عمل های جراحی برطرف کننده عامل زمینه ای نیاز باشد.سایر مواردی که می توانند باعث سرگیجه در بیماری قلبی شوند، مانند حمله قلبی یا پارگی آئورت به مراقبت فوری پزشکی نیاز دارند.

سایر عوامل ایجاد کننده سرگیجه

  • داروها: داروهایی که برای درد، بیماری های قلبی و فشار خون تجویز می شوند، از طریق مختلف می توانند بر سیستم گردش خون شما تأثیر بگذارند که منجر به احساس گیجی می شود. اگر این اتفاق مکرر رخ می دهد، باید با دکتر خود در مورد تنظیم دوز مصرفی صحبت کنید.
  • کمبود آب بدن: عدم مصرف مایعات کافی باعث حالت تهوع، ضعف، سرگیجه، فشار خون پایین و غش می شود.مصرف آب به تسکین سریع این علائم کمک می کند.
  • کم خونی: کم خونی نوعی بیماری است که باعث کمبود گلبول های قرمز خون سالم یا هموگلوبین در خون می شود، که اکسیژن را به اندام های شما منتقل می کند – از جمله مغز. مشخصه کم خونی خستگی است، اما همچنین می تواند احساس ضعف و سرگیجه در مبتلایان ایجاد کند.
  • نوروپاتی : این بیماری عصبی سیگنالهای الکتریکی بین مغز و قلب، رگهای خونی و غدد تعریق را مختل می کند. این می تواند بر ضربان قلب و فشار خون تأثیر بگذارد.
  • استرس و حملات هراس: اضطراب می تواند باعث شود که مبتلایان با سرعت و عمیق بیشتری نفس بکشند، که منجر به احساس سبکی سر و سرگیجه می شود.

اگر احساس گیجی منگی کردید باید چه کاری انجام دهید

  • اگر احساس ضعف می کنید مهمترین کاری که باید انجام دهید، رسیدن به یک مکان امن است. اگر غش کنید، سرانجام به هوش می آیید، اما این احتمال وجود دارد که با زمین خوردن یا ضربه خوردن به سرتان آسیب ببینید.
  • اگر احساس ضعف کردید، دراز بکشید یا بنشینید و سر خود را بین زانوها قرار دهید. اگر با کسی هستید که از احساس ضعف شکایت دارد، به او توصیه کنید که همین کار را انجام دهد.
  • پس از گذراندن حمله غش، مهم است که در اسرع وقت برای معاینه با پزشک خود تماس بگیرید. فقط یک متخصص پزشکی آموزش دیده قادر به تعیین دقیق علت پرینسکوپ است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *