سرگیجه در آسانسور

امتیاز به مقاله post

اگر شما جزو آندسته از افرادی هستید که در آسانسور دچار سرگیجه می شوید این مقاله را بخوانید. سرگیجه در آسانسور می تواند با بیماری حرکت، بیماری سرگیجه، و مشکلات دیگری همراه باشد که در این مقاله به این موارد خواهیم پرداخت.

آسانسور امروزه عضو جدانشدنیه ساختمان هاست، و گاهی اوقات، مکان یابی آسانسور آسان تر از راه پله است. برخی از افراد در آسانسور احساس ناراحتی می کنند و هنگام سوار شدن در آسانسور ممکن است دچار سبکی سر یا سرگیجه کنند.

این مقاله از مرکز سرگیجه آوای امید به بررسی این موضوع می‌پردازد که چرا ممکن است پس از سوار شدن به آسانسور دچار سرگیجه شوید و چه کاری می‌توانید برای این احساس سبکی سر و سرگیجه انجام دهید.

سرگیجه در آسانسور

سرگیجه در آسانسور

بیماری حرکت بسیار شایع است و از هر 3 نفر 1 نفر علائم شدید را گزارش می‌کنند. علاوه بر این، بین 20 تا 56 درصد از مردم در مقطعی از زندگی خود سرگیجه را تجربه می کنند.هر دو شرایط می توانند شما را نسبت به حرکت حساس کنند، از جمله سوار شدن بر آسانسور.در حالی که سرگیجه پس از حرکت در آسانسور کاملاً “طبیعی” نیست، اما واقعاً غیر معمول نیست.

چرا بعد از آسانسور ممکن است احساس سرگیجه یا حالت تهوع داشته باشید؟

سرگیجه ناشی از سوار شدن در آسانسور می تواند ناشی از بیماری حرکت که عامل ماشین گرفتگی نیز هست یا ممکن است به علت بیماری سرگیجه باشد. هر دوی این شرایط می توانند با حرکت یا موقعیت سرباعث ایجاد سبک سری در شما شوند.

همچنین در صورت داشتن مشکل در گوش داخلی، احتمال سرگیجه در آسانسور یا هر جای دیگری بیشتر است. گوش داخلی به بدن شما کمک می کند تا موقعیت و جهت گیری شما را بر اساس دنیای اطراف شما درک کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دلایل سرگیجه مقاله علت سرگیجه را بخوانید.

برای تشخیص اینکه سرگیجه شما ناشی از بیماری حرکت است و یا به علت سایر بیماری های ایجاد کننده سرگیجه است باید تست سرگیجه انجام شود.

حالت تهوع در آسانسور

التهاب، عفونت و سایر مشکلات در گوش داخلی می تواند باعث ایجاد احساس سرگیجه یا عدم تعادل شود.

نمونه هایی از شرایطی که می توانند در این دسته قرار گیرند عبارتند از:

  • لابیرنتیت
  • بیماری منییر
  • نوریت دهلیزی
  • عفونت های گوش داخلی

اگر سرگیجه شدید باشد می تواند باعث ایجاد  حالت تهوع شود.

آیا پله برقی هم می تواند باعث ایجاد سرگیجه شود

مانند آسانسورها، پله برقی ها بدن شما را حرکت می دهند، حتی اگر در حالت ایستاده باشید. این حرکت بدون حرکت کمی پارادوکس است و میزان سرگیجه شما در انجام فعالیت های مختلف می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.

تفاوت جزئی در حرکت با هر دو دستگاه وجود دارد، بنابراین ممکن است در هر دو حالت سرگیجه داشته باشید یا علائم شما به یکی محدود شود.

اگر معمولاً با حرکت یا وسایلی که بدن شما را از جایی به مکان دیگر حرکت می‌دهند دچار سرگیجه می‌شوید، هنگام استفاده از آنها بیشتر مراقب باشید.

احساس گیجی در پله برقی

بهبود سرگیجه در آسانسور

اگر در طول یا بعد از هر بار سوار شدن با آسانسور دچار سرگیجه یا حالت تهوع می شوید و در شرایط دیگر سرگیجه ندارید احتمالا شما به بیماری حرکت یا motion sikness مبتلا هستید و بنابراین  می توانید از داروهایی که برای درمان بیماری حرکتی هستند استفاده کنید، مانند:

  • دیفن هیدرامین (بنادریل)
  • دیمن هیدرینات (درامامین)
  • اسکوپولامین

البته باید بدانید که برخی از داروهایی که برای بیماری حرکت استفاده می‌شوند می‌توانند باعث خواب آلودگی شوند.

طراحان آسانسور همچنین سعی می کنند اثرات حرکت و تغییرات ارتفاع را با مواردی مانند دیوارهای آینه ای و سیستم های فشار داخل کابین آسانسور به حداقل برسانند. اگر می‌دانید که در طول سواری با آسانسور دچار سرگیجه می‌شوید، نگه داشتن دسته یا میله‌ای که باید در داخل آسانسور نصب شود، می‌تواند مفید باشد.

اگر مرتباً سوار آسانسور می‌شوید، ممکن است متوجه شوید که احساس سرگیجه به مرور زمان کاهش می‌یابد، زیرا بدنتان با حرکت سازگار می‌شود.

همچنین می‌توانید در نحوه قرار دادن و نگه داشتن بدن خود – به خصوص سر – هنگام حرکت آسانسور اقدامات احتیاطی انجام دهید.

سایر درمان‌های طبیعی یا کلی‌نگر که می‌توانند به شما در مدیریت سرگیجه یا حالت تهوع ناشی از بیماری حرکت و سرگیجه بعد از سوار شدن به آسانسور کمک کنند عبارتند از:

  • خوردن آب نبات زنجبیل
  • بوییدنرایحه با بوی گل رز
  • تمرکز دید خود بر روی یک نقطه ثابت
  • دراز کشیدن
  • مشت کردن یا منقبض کردن عضلات

اگر مشکلات گوش داخلی مقصر سرگیجه شما پس از سوار شدن به آسانسور باشد، درمان ممکن است کمی بیشتر درگیر باشد و شامل موارد زیر باشد:

سخن نهایی

بیماری حرکت و سرگیجه طبیعی نیستند، اما غیر معمول نیستند. اگر هر یک از این مسائل را تجربه کردید، نوع حرکت و میزان حرکتی که باعث ایجاد این حس می شود منحصر به شما خواهد بود.

اگر بعد از سوار شدن به آسانسور دچار سرگیجه یا سبکی سر می شوید، بیماری حرکت، سرگیجه یا حتی اختلالات گوش داخلی می تواند مقصر باشد.

در صورت بروز سرگیجه تا حدی که بیهوش می شوید یا هوشیاری خود را از دست می دهید، ممکن است با تیم مراقبت های بهداشتی خود مشورت کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *